بررسی پارامتر لرزه ای سیستم های مهاربندی فولادی EBF با تیر پیوند متوسط بر پایه FEMA-440 با استفاده از روش های تحلیلی موجود

پیام:
چکیده:
یکی از مسائلی که همواره ذهن انسان های متفکر در اکثر نقاط دنیا را به خود مشغول نموده، مسئله خسارات و مشکلات ناشی از پدیده های طبیعی است. بشر می داند که وقوع این پدیده ها حتمی است ازاین رو از دیر باز به فکر پیش بینی زمان و مکان وقوع و یا پیش بینی میزان قدرت و خسارات این پدیده ها بوده است. یکی از این پدیده ها زلزله است که در پیش بینی زمان وقوع آن تا به امروز موفق نبوده اما در پیش بینی میزان قدرت و یا مکان وقوع تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده است. در جهت پیش بینی میزان قدرت و خسارات زلزله یکی از سیاست های به کاربرده شده از طرف مهندسین زلزله، پیش بینی نیرو های ایجادشده در سازه ها در اثر وقوع زلزله می باشد. بر اساس نیاز، کشور هایی که بیشتر در معرض این خطر قرار می گرفتند مسلما بیشتر به فکر حل مسئله بوده و پیشرفت های بیشتری هم در این زمینه کرده اند. یکی از این کشور ها ایران است که وقوع زلزله های مخرب همچون زلزله سال 1341 بوئین زهرا و یا (منجیل، رودبار و طبس) مهندسین را به فکر ایجاد ضوابطی در خصوص طراحی لرزه ای سازه ها انداخت. بطوریکه در سال 1367 اولین آئین نامه خاص جهت طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تحت عنوان استاندارد 2800 منتشر گردید. با پیشرفت علوم و تکنولوژی و ظهور کامپیوتر در رشته مهندسی عمران این امکان فراهم آمده که روز بروز درک ما از رفتار دقیق سازه ها و همچنین ماهیت زلزله بیشتر شود. ازاین رو در سال های اخیر بحث رفتار غیر خطی و سیاست روش عملکردی در ارزیابی لرزه ای سازه ها مطرح شده است. در این زمینه مراکز تحقیقاتی و آژانس های زیادی فعالیت کرده و نتایج کار خود را در دستور العمل هایی همچون ATC و یا FEMA مطرح کرده اند. در این پژوهش ضوابط دستور العمل های مذکور در خصوص ارزیابی لرزه ای سیستم های برون محور (EBF) موردبررسی و قضاوت قرار داده شده و نتایج به صورت پیشنهاد هایی ارائه شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1936630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!