بررسی شیوع عفونت های مرتبط با پورت و فاکتورهای مستعد کننده در مبتلایان به سرطان های شایع زنان تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز، 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
عفونت محل پورت، یکی از عوارضی است که می تواند نتایج شیمی درمانی و نیاز به درمان های دیگر را تحت الشعاع قرار دهد. از این رو محققین پیشنهاد می کنند استفاده از این روش با احتیاط همراه باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع عفونت های مرتبط و فاکتورهای مستعد کننده پورت در مبتلایان به سرطان های شایع زنان تحت شیمی درمانی انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1396 بر روی 85 بیمار مبتلا به سرطان های شایع زنان و کاندید تعبیه پورت جهت شیمی درمانی در بیمارستان های شهر تبریز انجام شد. علائم بالینی و تست های آزمایشگاهی (اندازه گیری سطوح WBC و ESR) تایید کننده عفونت محل پورت در چک لیست محقق ساخته ثبت شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون تی مستقل انجام گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه 13 بیمار پس از تعبیه پورت دچار عفونت محل پورت شدند که بین متغیر های تعداد جلسات شیمی درمانی (002/0=p) ، تعداد روزهای استفاده از پورت (001/0=p) و تعداد روزهای بستری در بیمارستان پس از تعبیه پورت (001/0=p) بین دو گروه دارای عفونت و بدون عفونت ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
شیوع بالای عفونت محل پورت (15%) در مطالعه حاضر می تواند بر طول دوره شیمی درمانی و اعتماد تیم درمانی و بیماران لطمه وارد نماید، از این رو بهتر است به نتایج مطالعه حاضر در تصمیم گیری جهت تعبیه پورت در شیمی درمانی استناد نگردد. از طرفی دیگر اطلاع از میزان عفونت مرتبط با پورت در مطالعه حاضر می تواند سیاست های بیمارستان و پزشکان جهت کنترل عفونت را تغییر داده و به سمت یافتن روش های استفاده بهینه سوق دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1936813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!