بررسی تاثیر پماد بی حسی املا بر تغییرات همودینامیک حین کانولاسیون فیستول در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف بیماران
همودیالیزی، درد ناشی از استفاده مکرر از سوزن های عروقی را به عنوان شدیدترین استرس حاصل از روند درمان و بزرگ ترین دغدغه زندگی خود می دانند. این درد می تواند باعث ایجاد تغییرات همودینامیک در ابتدای فرایند همودیالیز شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر پماد بی حسی املا بر تغییرات همودینامیک حین کانولاسیون فیستول در بیماران همودیالیزی طراحی و اجرا شد.
روش بررسی
مطالعه به روش کار آزمایی بالینی روی 50 بیمار تحت درمان با همودیالیز در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد 1392 انجام شد. بیماران پس از ورود به مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه املا و پلاسبو تقسیم شدند. تغییرات همودینامیک در دو گروه، در دو نوبت قبل و بعد از کانولاسیون فیستول اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تست تی مستقل با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
  بین دو گروه از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی و مدت استفاده از فیستول تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0/05). متغیرهای همودینامیک (فشار خون سیستول، دیاستول و تعداد نبض) قبل از کانولاسیون در هر دو گروه معنادار نبود (P>0/05). فشارخون سیستول و تعداد نبض در گروه پلاسبو نسبت به گروه املا بعد از کانولاسیون فیستول افزایش معناداری داشت. (P<0/001)
نتیجه گیری
  استفاده از پماد املا به عنوان روشی آسان و با قابلیت کاربرد خود بیمار، با کاهش درد حین کانولاسیون فیستول بیماران همودیالیزی، موجب ثبات همودینامیک، در زمان شروع همودیالیز می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!