بررسی ارتباط احساس غربت و افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تغییر زندگی از زندگی خانوادگی به زندگی دانشجویی علی رغم رویارویی دانشجو با فرصت های جدید برای وی تنش زا هست. به ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه احساس غربت و دل تنگی شدیدی را تجربه می کنند. این امر بر پیشرفت تحصیلی، گرایش به سمت مواد مخدر، خودکشی و عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانشجویان موثر است ازاین رو، تحقیق حاضر باهدف تعیین احساس غربت و افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی مقطعی به صورت سرشماری بر روی 300 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان در سال 1395 و با استفاده از دو پرسشنامه افسردگی Beck (BDI= Beck's Depression Inventory) و احساس غربت فارسی (Utrecht homesickness scale= UHS) انجام گرفت و آزمون های آماری نظیر T مستقل، ANOVA و Spearman، جهت تجزیه و تحلیل داده ها به کار گرفته شدند.
یافته ها
131 نفر از دانشجویان خوابگاهی وارد این مطالعه شدند. 95 نفر (72/5%) از دانشجویان دختر و بقیه، 36 نفر (27/5%) پسر بودند. تنها در رده سنی 26-24 سال احساس غربت و افسردگی ارتباط معناداری را نشان داد (0/045 =P). در دانشجویانی با معدل کمتر از 15/5 بین احساس غربت و افسردگی رابطه معکوس و معنادار بود (0/027 =P). بین احساس غربت و افسردگی و سایر موارد ازجمله تاهل، فاصله محل سکونت و تحصیل ارتباط معناداری مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن احساس غربت و افسردگی در دانشجویان و اهمیت سلامت روانی این قشر از جامعه به عنوان کادر درمان آینده، برخی روش های حمایت اجتماعی می تواند تاثیر بسزایی در بهبود این موضوع داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!