سنتز جاذب پلیمری قالب ملکولی به منظور استخراج انتخابی یک علف کش تریازینی از نمونه بیولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش تولید و استفاده از آفت کش‎ها برای اهداف کشاورزی سبب بروز ریسک‎های فراوان برای سلامتی انسان و محیط زیست می گردد لذا ارزیابی تراکم آن ها در نمونه‎های شغلی و محیطی به منظور برآورد میزان مواجهه ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف سنتز پلیمر قالب ملکولی به عنوان یک جاذب نوین و اختصاصی در آنالیز مقادیر پایین علف کش متری بوزین از نمونه‎ بیولوژیک به انجام رسید.
روش بررسی
پلیمر قالب ملکولی از طریق کوپلیمریزاسیون آفت کش مورد نظر به عنوان ملکول الگو در حضور متاکریلیک اسید و اتیلن گلیکول دی متاکریلات به ترتیب به عنوان مونومر عاملی و پیوند دهنده عرضی سنتز شد. پس از آن به منظور اثبات توانایی پلیمر قالب ملکولی سنتز شده در تشخیص انتخابی آنالیت مورد نظر از نمونه بیولوژیک، پارامتر‎های موثر در جذب و بازیافت متری بوزین توسط جاذب پلیمری سنتز شده از طریق استخراج فاز جامد بهینه سازی گردید. تعیین مقدار علف کش توسط کروماتوگرافی مایع با راندمان بالا صورت گرفت.
یافته‎ها: براساس نتایج حاصل، سنجش ریز مقدار علف کش مورد نظر با استفاده از پلیمر قالب ملکولی به طور موفقیت آمیزی به انجام رسید و مقادیر بهینه متغیرهای موثر در کارایی فرآیند استخراج به این شرح تعیین گردید: مقدار بهینه جاذب پلیمری 51/13 میلی گرم، pH نمونه برابر 3، فلوی عبوری نمونه 1 میلی لیتر بر دقیقه، حجم حلال شویش 33/1 میلی لیتر، دبی شویش 3 میلی لیتر بر دقیقه و مقدار اسید موجود در ترکیب حلال شویش 10 درصد. حد تشخیص و کمی سازی روش به ترتیب ppb 0119/0 و 0397/0 محاسبه شد.
نتیجه گیری
روش طراحی شده می تواند برای آماده سازی نمونه با استفاده از جاذب پلیمری سنتز شده و تحت شرایط بهینه سازی شده برای استخراج و تعیین مقدار انتخابی و دقیق مقادیر اندک علف کش مورد نظر از نمونه بیولوژیک استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!