بررسی میزان و علل بروز شکستگی های هیپ در افراد بالای 65 سال سن در بیمارستان شهدا تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شکستگی لگن یکی از مسائل نسبتا شایع در جراحی ارتوپدی و نیز یکی از مشکلات اساسی در سیستم بهداشتی محسوب می شود. بروز شکستگی لگن در افراد مسن ، مشکلات و آسیب های غیر قابل برگشت جدی را می تواند ایجاد کند و نیازمند توجه ویژه و اقدامات حمایتی مهم است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی بروز و علل شکستگی هیپ در بیماران 65 سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهدا دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، تمامی بیماران بالای 65 سال همراه با شکستگی لگن مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی درمانی شهدا دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1394، به صورت تمام شماری انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. سن، جنس، سابقه شکستگی قبلی ، و علت بروز شکستگی، بررسی شد.
نتایج
در طول سال 1394، 504 بیمار بالای 65 سال سن با شکستگی هیپ در مرکز آموزشی درمانی شهدا بستری شدند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 44/7± 25/79 سال در بازه سنی 65 سال تا 95 سال بود. از میان 504 بیار مورد مطالعه ، 244 نفر (%4/48) مرد و 260 نفر (%6/51) زن بودند. همچنین 118 نفر (%4/23) از بیماران سابقه شکستگی قبلی داشتند. در ارتباط با علت بروز حادثه، 422 بیمار (%7/83) به دلیل افتادن و 82 نفر (%3/16) به دلیل تصادف دچار شکستگی هیپ شده بودند.
نتیجه گیری
براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر، شکستگی هیپ یک موضوع نسبتا شایع در میان بیماران بالای 65 سال می باشد، و شایع ترین علت آن افتادن می باشد. انجام اقدامات حمایتی و حفاظتی مناسب می تواند میزان افتادن و بروز شکستگی های هیپ در افراد مسن را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!