جداسازی و شناسایی یک گونه باسیلوس قلیادوست مقاوم به حرارت تولیدکننده پروتئاز از دریاچه آب گرم دهلران: بهینه سازی تولید و بررسی فعالیت و پایداری دمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پروتئازهای گرمادوست در صنایع مختلف ازجمله شوینده، دارویی، غذایی و... استفاده می شوند و ریزموجودات گرمادوست ازجمله باکتری ها آنزیمهای یادشده را تولید میکنند.
مواد و روش‏‏ها: نمونه گیری از چشمه آب گرم دهلران واقع در استان ایلام در غرب ایران به منظور یافتن باکتری های جدید تولید کننده پروتئاز انجام شد. اثر اسیدیته، دما و درنهایت زمان گرماگذاری بر تولید آنزیم پروتئاز بررسی و سنجیده شد. واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای شناسایی مولکولی سویه مدنظر انجام شد. آنزیم پروتئاز با کروماتوگرافی تعویض آنیونی DEAE-Sephrose خالص سازی شد و وزن مولکولی آن به روش SDS-PAGE تخمین زده شد. فعالیت و پایداری آنزیم در گستره های دما و اسیدیته بررسی شد.
نتایج
از میان سویه های جداسازی شده، باکتری باسیلوس DEM07 (ثبت شده در بانک جهانی ژن با شماره دسترسیKY392988) با بیشترین قطر هاله پروتئازی برای تولید آلکالین پروتئاز گرمادوست انتخاب شد. حداکثر تولید آنزیم آلکالین پروتئاز در دمای 50 درجه سانتی گراد، اسیدیته 7 و پس از 48 ساعت کشت مشاهده شد. آنزیم پروتئاز با استفاده از کروماتوگرافی تعویض آنیونی خالص سازی شد و وزن مولکولی آن پس از خالص سازی حدود 5/27 کیلودالتون تخمین زده شد. آنزیم در محدوده دمایی 30 تا 55 درجه سانتی گراد فعال و پایدار بود و دمای بهینه فعالیت آن در 50 درجه سانتی گراد مشاهده شد. گستره اسیدیته برای فعالیت و پایداری آنزیم 4 تا 11 بود و فعالیت بهینه آنزیم در اسیدیته 10 مشاهده شد.
بحث و نتیجه‏گیری: آنزیم پروتئاز خالص شده از باسیلوس DEM07 در مطالعه حاضر پروتئاز قلیادوست مقاوم به حرارت است. ایجاد شرایط بهینه برای دستیابی به تولید زیاد آلکالین پروتئاز مقاوم به حرارت پیشنهاد می کند این آنزیم قابلیت زیادی برای استفاده در صنایع مختلف دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1938763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!