تبیین سیاست های ابلاغی در حوزه سلامت؛ تلفیق مداخلات حاصل از بندهای 14 گانه

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
برای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی در حوزه سلامت، گام نخست تبیین ابعاد مختلف هر سیاست برای متولیان این حوزه است. در این زمینه فرهنگستان علوم پزشکی کشور، متناسب با 14 سیاست ابلاغی، اقدام به تعریف 16 مطالعه مرتبط با بندهای مختلف این سیاست ها کرد. مطالعه حاضر با هدف تلفیق مداخلات معرفی شده در بندهای مختلف این سیاست ها، طراحی و اجرا شده است.
روش کار
مطالعه حاضر به روش کیفی و در سال 1397 انجام شد. مداخلات اولویت دار مطالعات 16 گانه تبیین سیاست های ابلاغی توسط تیم تلفیق، انتخاب و با استفاده از روش تحلیل کیفی و مبتنی بر چارچوب اهرم های کنترل نظام سلامت طبقه بندی شد.
یافته ها
در مجموع 149 مداخله برای اجرایی سازی سیاست های ابلاغی انتخاب شد. مداخلات در قالب پنج گروه تلفیق و ارائه شدند. 46 مداخله ساختاری، 55 مداخله فرایندی، 39 مداخله راهبردی، 9 مداخله محتوایی و 23 مداخله رفتاری تعیین شد.
نتیجه گیری
از منظر ساختاری مداخلات در زیرگروه های نیروی انسانی، مدیریت اطلاعاتی، فراهم سازی حمایت مالی، یکپارچه سازی قوانین، از منظر فرایندی زیرگروه های بازنگری و تدوین برنامه، مکانیزم پرداخت و پایش و ارزشیابی، از منظر راهبردی زیرگروه های سازماندهی، ارتباطات درون بخشی و برون بخشی و بازتعریف نقش ها و از منظر محتوایی توجه به ارزش ها و از منظر رفتاری زیرگروه های رفتار ارائه کننده، مردم و آموزش مورد نظر است.
جمع بندی مداخلات در قالب پنج اهرم کنترل نظام سلامت نشان می دهد از منظر تامین منابع، نیاز به تامین مالی پایدار، در زمینه پرداخت نیاز به اتخاذ رویکردهایی از قبیل پرداخت مبتنی بر عملکرد، در زمینه سازماندهی، توجه به گسترش نظام ارجاع، در زمینه قوانین و مقررات، جهت دهی قوانین در راستای حذف تقاضای القایی و در نهایت به منظور در جهت مدیریت رفتار ذی نفعان در راستای بهبود کیفیت؛ افزایش فرهنگ بهره وری در سازمان مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!