اصلاح شیمیایی سطحی نانوالیاف سلولزی با فتالیمید به منظور ساخت فیلتر هوا برای جذب دی اکسیدکربن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کاربردهای نانومواد تجدیدپذیر، مانند نانوالیاف سلولز(CNFs)، به دلیل خواص منحصر به فرد شامل: سطح ویژه بالا، ضریب لاغری بالا، زیست تخریپ پذیر، دسترسی آسان و گروه های هیدروکسیل واکنش پذیر موجود در سطح اخیرا مورد توجه بسیاری قرارگرفته است. هدف از این پژوهش، ساخت فیلترهای نانویی تجدیدپذیر هوا با استفاده از CNFs اصلاح شده با فتالیمید می باشد. چون فتالیمید حاوی گروه های آمینی می باشد که برای جذب دی اکسید کربن لازم می باشد. در این تحقیق از روش خشک کن انجمادی برای حذف مستقیم آب از ژل CNFs خالص و اصلاح شده با فتالیمید استفاده شد همچنین خواص آئروژل های CNFsخالص و اصلاح شده با فتالیمید به منظور جذب دی اکسید کربن بررسی گردید. اصلاح CNFs با فتالیمید در اسید استیک با نسبت CNFs به فتالیمید 1: 0، 1: 0.5، 1: 1 و 1: 1.5درصد وزنی انجام شد. خصوصیات شیمیایی و مورفولوژیکی CNFs اصلاح شده با تکنیک های مختلفی شامل SEM، FTIR-ATR، XRD و TGA بررسی شد. بررسی انجام شده توسط SEM هیچ تغییری در ابعاد و ساختار CNFs اصلاح شده نشان نداد. حضور فتالیمید با ایجاد پیک های جدید NH2، C-N و استر (〖COO〗^-) بر روی CNFs اصلاح شده با استفاده از آزمون طیف سنجی ATR-FTIR تایید شد. همچنین، نتایج TGA نشان داد که با افزایش مقدار فتالیمید، پایداری حرارتی کاهش می-یابد که نشان دهنده واکنش پذیری گروهای عاملی فتالیمید باCNFs است. به علاوه، بیشترین جذب دی اکسیدکربن مربوط به فتالیمید 1.5 درصد حدود 50 درصد بود
زبان:
فارسی
صفحات:
531 تا 543
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!