پتروژنز و سن سنجی U-Pb متاریولیت های نئوپروتروزوئیک پسین مجموعه دگرگونی-آذرین ماجراد (جنوب شرق شاهرود): شاهدی بر تشکیل و توسعه حوضه های کششی درون قاره ای در سرزمین های گندوانایی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

متاریولیت های رخنمون یافته در مجموعه دگرگونی-آذرین ماجراد در جنوب شرق شاهرود و در لبه شمالی زون ساختاری ایران مرکزی واقع شده اند. متاریولیت ها بخش مهمی از طیف ترکیب این کمپلکس هستند که به شکل گنبد و یا میان لایه با مرمرهای کلسیتی و دلومیتی، متاپلیت ها و متاپسامیت ها رخنمون دارند. در اثر دگرگونی و میلونیتی شدن، برگوارگی و خطوارگی بارزی در آن ها توسعه یافته است. بر اساس شواهد ژئوشیمیایی، متاریولیت ها دارای ماهیت کالک آلکالن پتاسیم متوسط تا پتاسیم زیاد هستند. این سنگ ها در نمودار عناصر نادر خاکی به هنجار شده به کندریت از عناصر نادر خاکی سبک (به استثنای Eu) نسبت به عناصر نادر خاکی سنگین غنی شدگی دارند، و در نمودار عنکبوتی به هنجار شده به گوشته اولیه از U, Th, Pb و K غنی شدگی و از Zr Ti, P, Sr, و Nb تهی شدگی نشان می دهند. متاریولیت ها به دسته ریولیت های خشک یا دمای زیاد تعلق دارند و در محیط های کششی درون قاره ای تشکیل شده اند. سن سنجی های انجام شده به روش U-Pb روی زیرکن های جدا شده از آن ها، نشان گر دامنه سنی 6/587 تا 508 میلیون سال (نئوپروتروزوئیک پایانی-کامبرین زیرین) است؛ ولی با توجه به سن توده های گرانیتوئیدی قطع کننده این مجموعه (/3± 553 میلیون سال)، سن نئوپروتروزوئیک پایانی (ادیاکارن) برای آن ها منطقی تر است و در ضمن تعلق داشتن آن ها به مناطق پی سنگی و گندوانایی ایران را تایید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!