شناسایی نیازهای اطلاعاتی سیستم- اولین گام در راستای طراحی سیستم ثبت بیماران آرتریت روماتویید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آرتریت روماتویید (Arthritis Rheumatoid) یک بیماری مزمن پیش رونده است که نیازمند مراقبت دایم است و مراجعه ی مداوم به پزشک برای تغییر درمان، مشاهده ی پیشرفت درمان و کنترل عوارض دارویی در آن اهمیت دارد و لازم است. یکی از سیستم های اطلاعاتی که برای ثبت اطلاعات بیماری ها استفاده می شود، سیستم ثبت یا رجیستری بیماری است که در واقع یک پایگاه داده است که شامل اطلاعاتی خاص از افرادی است که از یک بیماری خاص رنج می برند و یک ابزار ایده آل برای مطالعه بالینی است. اولین گام برای طراحی یک رجیستری، شناسایی نیازهای اطلاعاتی سیستم می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش مقطعی، 40 پزشک متخصص روماتولوژی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، داخل شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ی محقق ساخته شامل اطلاعات کلی، درگیری های بالینی، اطلاعات درمانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری، بستری شدن و فوت بود که روایی آن توسط گروهی از متخصصان و پایایی پرسش نامه از طریق روش بازآزمون به تایید رسید.
یافته ها
پس از بررسی میانگین امتیازهای پزشکان، اهمیت اطلاعات کلی 92/9%، درگیری های بالینی 84/8% اطلاعات درمانی 86/2%، آزمایشگاهی 81/2%، تصویربرداری و رادیولوژی 97/04%، بستری شدن 87/2% و فوت 81/2% به دست آمد.
نتیجه گیری
رجیستری ها با توجه به اهدافی که دنبال می کنند، داده های متفاوتی را ثبت می کنند. شناسایی نیازهای اطلاعاتی از طریق دخیل نمودن دیدگاه پزشکان به عنوان متخصصان این حوزه در اثر بخش و کارامد نمودن این سیستم تاثیر دارد. حاصل این پژوهش شناسایی نیازهای اطلاعاتی برای طراحی سیستم ثبت بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید بود. این اطلاعات در 7 دسته ی اطلاعاتی ارایه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
376 تا 385
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!