بررسی اثر باکتری های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس PTCC1643 و لاکتوباسیلوس کازیی PTCC 1608 بر روی بیان ژن های TLR2 و TLR4 در سلول های HT29 عفونی شده با سالمونلا انتریتیدیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گونه های لاکتوباسیلوس به دلیل داشتن توانایی تعدیل پاسخ های ایمنی در انسان و اثرات درمانی در اختلالات التهابی، به عنوان باکتری های پروبیوتیک در نظر گرفته شده اند. هدف از این مطالعه بررسی اثرات استرین های پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس بر روی بیان ژن های TLR2, TLR4 در رده ی سلول های سرطان کولون (HT-29) عفونی شده با سالمونلا انتریتیدیس بود.
روش بررسی
این مطالعه تجربی از فروردین تا اسفند 1395 در مرکز تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. در این مطالعه از دو سویه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس PTCC1643 و لاکتوباسیلوس کازیی PTCC 1608 استفاده شد. سلول های HT29 کشت داده شدند و سپس این سلول ها پیش و پس از چالش با پاتوژن، توسط سویه های پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس تیمار شدند. پس از استخراج RNA تام از سلول ها و سنتز cDNA، توانایی ‏لاکتوباسیلوس ها در تعدیل بیان ژن های TLR-2 و TLR-4 توسط روش Real-time PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
یافته های ما نشان داد که پس از تیمار سلول های سالم و غیرعفونی HT29، با هر یک از دو باکتری پروبیوتیک، بیان ژن های TLR2-4 به طور چشمگیری افزایش داشت. برخلاف آن، میزان بیان این دو ژن در سلول های آلوده به سالمونلا انتریتیدیس، پیش و پس از درمان با هر یک از باکتری های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس کازیی به صورت معناداری کاهش یافت (0/05P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، لاکتوباسیلوس‏های ‏پروبیوتیکی دارای اثر چشمگیر ضدالتهابی در برابر بیماری‏زایی باکتری سالمونلا انتریتیدیس هستند. اما در این مطالعه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس فعالیت ضد التهابی قوی تری را نسبت به لاکتوباسیلوس کازیی از خود نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
724 تا 730
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!