تجارب ناقلین هپاتیت B از کتمان بیماری: یک مطالعه ی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری هپاتیت B یکی از عمده ترین مشکلات بهداشتی در جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه به شمار میرود. درک و آگاهی از آنچه که مبتلایان در زندگی با این پدیده تجربه میکنند ضروری است. هدف از مطالعه حاضر تبیین تجربیات درک شده ی این بیماران از کتمان بیماری بود.
مواد و روش ها
این مطالعه ی کیفی با رویکرد تحلیل محتوا صورت گرفت. جمع آوری داده ها با 18 مصاحبه ی بدون ساختار و عمیق با ناقلان هپاتیت B در مراکز بهداشتی-درمانی و مشاوره بیماری های کبد و گوارش شهرهای آمل، بابل و تبریز، طی سالهای 1394 - 1393 انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند بود و کلیه مصاحبه ها ضبط و کلمه به کلمه بازنویسی گردیدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تحلیل داده ها منجر به استخراج مضمون کتمان بیماری شد. این مضمون با سه طبقه فرعی شامل عادی جلوه دادن رفتارهای اجتماعی، کوچک نمایی بیماری، مخفی سازی بیماری (زندگی با اسرار) نمایان گردید. تحلیل تجارب مشارکت کنندگان نشان داد که یکی از تجارب متداول و مهم شرکت کنندگان جهت تداوم تعاملاتشان، کتمان بیماری بود که به اشکال گوناگون در حالات و شرایط مختلف زندگی آنان وجود داشت.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، بیماران مبتلا به هپاتیت B برای ادامه ی زندگی عادی و محافظت خود از نگاه های منفی و تحقیرآمیز دیگران، مجبورند بیماریشان را از دیگران مخفی نمایند. لذا بایستی بر لزوم برنامه های آموزشی و مشاورهای در خصوص ابعاد مختلف این بیماری و اطلاع رسانی مناسب در جامعه تاکید نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!