مقایسه دیدگاه های دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل کننده های فعالیت های پژوهشی دانشجویی در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
امروزه کشورها بر اساس توانایی در تولید و کاربرد دانش طبقه بندی می شوند. در دنیای پیشرفت دانش و اطلاعات امروز، برای پیشرفت رشته هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مراقبت از بیمار نقش دارند مانند سایر رشته های دانشگاهی به پژوهش نیاز است و گسترش دانش حرفه ای؛ برای پیشرفت مداوم در مراقبت از بیماران ضروری است.
هدف
هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه های دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل کننده های فعالیت های پژوهشی دانشجویی در سال 1395 می باشد.
روش
این مطالعه مقطعی با شرکت 70 نفر از اعضای هیئت علمی و 253 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395 انجام شد. داده ها از طریق فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته فعالیت های پژوهشی دانشجویی به روش تصادفی طبقه ای برای دانشجویان و روش سرشماری برای اعضای هیئت علمی جمع آوری شد. روایی صوری و محتوای ابزارها توسط 10 تن از اعضای هیات علمی خبره تایید شد. برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب بدست آمده برابر با 98/0 بود. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های آماری همچون تی مستقل، ANOVA و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمون ها در سطح کمتر از 05/0 معنی دار لحاظ گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بیشتر موانع فعالیت های پژوهشی دانشجویی مربوط به موانع آموزشی با فراوانی نسبی 4/90 درصد می باشد. طبق نتایج آزمون تی مستقل، مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان در حوزه های اقتصادی و سازمانی مربوط به فعالیت های پژوهشی دانشجویی به ترتیب با 009/0P= و 001/0P< تفاوت آماری معناداری داشت.
نتیجه گیری
باتوجه به اینکه تاثیرگذارترین مانع در ترغیب دانشجویان به پژوهش، موانع آموزشی می باشد، لذا این مهم، توجه مدیران و برنامه ریزان آموزشی را در جهت ارتقای فعالیت های پژوهشی و پیشبرد اهداف مدنظر می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!