بررسی رابطه کیفیت زندگی حرفه ای با اخلاق کاری پرستاران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 

پیش زمینه و هدف

یکی از مولفه های اثرگذار در سازمان ها، اخلاق کاری کارکنان همان سازمان است.، در حرفه ی پرستاری اخلاق کاری ضرورت بیشتری دارد، کیفیت زندگی حرفه ای واکنش کارکنان به کار خود و به خصوص نتایج فردی در کار و سلامت روان کارکنان می باشد ارتقاء کیفیت زندگی کاری پرسنل و پرستاران یکی از عوامل مهم جهت اطمینان از پایداری سیستم بهداشتی معرفی شده است در این راستا این پژوهش باهدف بررسی رابطه کیفیت زندگی حرفه ای با اخلاق کاری پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت.
مواد و

روش کار

این مطالعه به صورت توصیفی از نوع همبستگی و به روش مقطعی می باشد روی 131 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در سال 1397 که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. انجام گرفت روش جمع آوری اطلاعات، سه پرسشنامه دموگرافیک، کیفیت زندگی حرفه ای والتون، اخلاق کاری گریگوری بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 استفاده شد و داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی، آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که میزان کیفیت زندگی حرفه ای و اخلاق کاری پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بین کیفیت زندگی حرفه ای و اخلاق کاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که بهبود کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران موجب ارتقاء اخلاق کاری خواهد شد همچنین نتایج این پژوهش می تواند به عنوان راهنما برای مدیران بیمارستان ها و خدمات پرستاری و سرپرستاران مورداستفاده قرار گیرد درنهایت وضعیت بیماران و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و موقعیت حرفه پرستاری را ارتقاء بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
730 تا 737
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!