بررسی وضعیت استرس شغلی و روش های مدیریت استرس در پزشکان شاغل در اورژانس بیمارستان های منتخب شهرستان یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس در شغل هایی مانند پزشکی می تواند اثرات مخرب فیزیولوژیکی و روان شناختی ایجاد کند. از این رو، هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مقایسه ی استرس پزشکان اورژانس، شناسایی راه کارهای اداره و مدیریت استرس و رتبه بندی این راه کارها است.

روش ها

مطالعه ی مقطعی حاضر برای 91 نفر از پزشکان اورژانس بیمارستان های شهید صدوقی، شهدای کارگر، افشار و شهید رهنمون یزد در سال 1396 انجام گرفت. افراد مورد مطالعه با روش سرشماری و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و عدم ورود از پزشکان عمومی، متخصصین طب اورژانس، دستیاران داخلی، جراحی، قلب و طب اورژانس وارد مطالعه شدند. پرسش نامه ی مورد استفاده در این مطالعه، از تحقیق Miguel استخراج شد و بر اساس نظر استادان مربوط، تعداد سوالات آن از 192 سوال به 125 سوال کاهش یافت و پس از بررسی روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

بالاترین میانگین استرس در بیمارستان افشار (3/57 ± 2/325) بود و بیمارستان های شهید صدوقی (8/52 ± 9/304)، شهید رهنمون (0/39 ± 0/288) و شهدای کارگر (6/21 ± 7/174) در رتبه های بعدی قرار گرفتند. همچنین، ابعاد ارتباط با سرپرست (29/2 ± 4/17) و ارتباط با کارکنان (6/2 ± 2/20) کمترین میانگین استرس و شغل پزشکی در کل (7/2 ± 2/18) و شرایط خانواده (9/2 ± 1/27)، بالاترین میانگین استرس مربوط به ابعاد را داشتند. نتایج رتبه بندی راه کارهای مدیریت استرس نیز نشان داد که پزشکان اورژانس در موقعیت تنش زا برای کاهش استرس واکنش های منفی از خود نشان می دهند.

نتیجه گیری

پزشکان اورژانس در محیط پراسترسی فعالیت می کنند و این موضوع، باعث کاهش کارایی و فرسودگی شغلی آن ها می شود. از این رو، شناخت ابعاد استرس و راه کارهای مدیریت نمودن آن، می تواند باعث بهبود شرایط کاری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1608 تا 1615
لینک کوتاه:
magiran.com/p1941798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!