ارتباط آزمون غربالگری عملکرد حرکتی با ریسک فاکتورهای آسیب زا و توانایی آن در پیش بینی آسیب های ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین آزمون غربالگری عملکرد حرکتی با ریسک فاکتورهای آسیب زای تعادل، انعطاف پذیری، چابکی، توان، سرعت و همچنین توانایی پیش بینی آسیب این آزمون در ورزشکاران مرد و زن دانشجو بود.
روش بررسی
پنجاه و پنج نفر از دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی (32 مرد و 23 زن) با میانگین سن 91/0±22/19 سال و قد 56/8±05/170 سانتی متر، به روش هدفمند جهت شرکت در این تحقیق انتخاب شدند. جهت ارزیابی کیفیت حرکات از آزمون غربالگری عملکرد حرکتی استفاده شد. از آزمون های استاندارد؛ پرتاب توپ طبی، چابکی T، 45 متر سرعت، پرش عمودی، تعادل پویا و انعطاف پذیری به منظور سنجش ریسک فاکتورهای آسیب زا استفاده شد. از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک در سطح معناداری برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد، افرادی که نمره غربالگری عملکرد حرکتی کمتر از 14 داشتند، 12/4 برابر، بیشتر از افرادی که نمره آن ها بالاتر از 14 است در معرض آسیب هستند (012/0=p). همچنین بین غربالگری عملکرد حرکتی با چابکی و سرعت ارتباط منفی و با پرش عمودی، تعادل پویای Y و انعطاف پذیری V-sit ارتباط مثبت معناداری وجود دارد (05/0>p)، اما با پرتاب توپ طبی ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0<p). با توجه به نمرات غربالگری عملکرد حرکتی، 67 درصد از آزمودنی ها در معرض آسیب بودند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، آزمون غربالگری عملکرد حرکتی می تواند به عنوان ابزاری برای پیش ب ینی آسیب های ورزشی و همچنین سنجش میزان آمادگی جسمانی ورزشکاران، قبل از شرکت در رشته های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1942025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!