فیلوژنی مولکولی و ریخت شناسی چهار گونه رامولاریا از ایران به همراه فهرستی از آرایه های شبه رامولاریا

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جنس Ramularia بیمارگرهای گیاهی مهمی را شامل می شود که در سراسر جهان پراکنده اند و اغلب با علایم لکه برگی در دامنه گسترده ای از میزبان های گیاهی همراه هستند. با وجود پراکنش گسترده این قارچ ها در ایران، تاکنون بیشتر گونه ها براساس صفات ریخت شناختی شناسایی شده اند و توالی DNA برای تعداد بسیار اندکی از آن ها وجود دارد. طی مطالعه عوامل ایجاد لکه برگی روی گیاهان مختلف در نواحی شمال و شمال غرب کشور، جدایه هایی از جنس رامولاریا از برگ های دارای علایم لکه برگی میزبان های چوبی و علفی در تیره های Asteraceae، Apiaceae و Vitaceae به دست آمد. براساس ترکیب داده های توالی پنج ناحیه ژنی (ITS، actA، tef1، rpb2 و gapdh)، اطلاعات میزبان و صفات ریخت شناختی، چهار گونه شامل: R. cynarae روی کنگر صحرایی (Cirsium arvense)، R. heraclei روی گیاه Heracleum sp.، R. hydrangeae-macrophyllae روی انگور (Vitis vinifera) و R. inaequalis روی گیاه گل قاصد (Taraxacum campylodes) شناسایی شدند. این نخستین گزارش از وجود آرایه R. hydrangeae-macrophyllae برای میکوبیوتای ایران و همچنین قاره آسیا بوده و انگور به عنوان میزبان جدیدی برای این گونه در دنیا گزارش می شود. همچنین، کنگر صحرایی و گل قاصد به ترتیب به عنوان میزبان های جدیدی در ایران برای دو گونه R. cynarae و R. inaequalis هستند.
علاوه بر این، در این پژوهش، فهرست کاملی از 50 گونه رامولاریا و جنس های مشابه که روی میزبان های مختلف در ایران گزارش شده اند، ارایه گردیده است. این فهرست دربردارنده 41 گونه از جنس رامولاریا، دو گونه از جنس Cercosporella، دو گونه از جنس Neoovularia، دو گونه Neoramularia، یک گونه Microcyclosporella، یک گونه Neopseudocercosporella و یک گونه Ramulariopsis می باشد.    
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!