بررسی تاثیر مقررات حاکم بر فعالیت‎های مالی غیربانکی و بنگاه‎داری بانک‎ها بر نقدینگی آنها در کشورهای در حال توسعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف این پژوهش بررسی تاثیر محدودیت فعالیت‎های غیر‎بانکی و بنگاه‎داری بانک‎ها بر وضعیت نقدینگی صنعت بانکداری در 107 کشور در حال توسعه در بازه زمانی سال 2000 تا 2012 است.
روش
متغیر وابسته پژوهش نسبت دارایی‎های نقد و سرمایه‎گذاری‎های کوتاه‎مدت بر سپرده‎های دیداری و بدهی‎های کوتاه‎مدت بانک‎هاست. متغیرهای مستقل عبارت‎اند از: محدودیت فعالیت‎های مالی غیربانکی و بنگاه‎داری بانک‎ها شامل فعالیت در زمینه بیمه، بورس، املاک و مستغلات و سرمایه‎گذاری در شرکت‎های غیرمالی (بنگاه‎داری). علاوه بر این، در پژوهش حاضر تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و خاص صنعت کنترل می‎شود. با توجه به نامانایی متغیرها در سطح و مانایی در تفاضل اول و وجود هم‎انباشتگی بین متغیرهای پژوهش، می توان از تحلیل پویای داده‎های تابلویی و روش GMM برای تحلیل داده‎ها استفاده کرد.
یافته‎ها: بر اساس یافته‎ها، به‎طور کلی بین میزان سخت‎گیری مقررات منع فعالیت مالی غیربانکی و مقررات سهامداری شرکت‎های غیرمالی (بنگاه‎داری) با نقدینگی بانک‎ها، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما بین مقررات فعالیت در بازار سرمایه، فعالیت در بازار بیمه و فعالیت در بازار املاک و مستغلات به‎طور مجزا با نقدینگی بانک‎ها، رابطه معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‎گیری: نتایج پژوهش نشان می‎دهد، سخت‎گیرانه‎تر شدن مقررات منع فعالیت‎های مالی غیربانکی (بورس، بیمه و املاک) به‎طور کلی تاثیر مثبت معناداری بر وضعیت نقدینگی بانک‎ها می‎گذارد. همچنین ساختار مقرراتی سخت‎گیرانه‎تر در خصوص فعالیت بنگاه‎داری بانک‎ها، ارتباط مثبت و معناداری با افزایش نقدینگی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!