مدل های شکنندگی توام چند متغیره برای مدل بندی رخدادهای بازگشتی چندگانه وکاربرد آن در سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان های عود پذیر در بین زنان است؛ که عوامل مختلفی بر بروز عودهای چندگانه این بیماری موثرند که در مطالعات مختلف بررسی و شناخته شده اند؛ اما با این وجود با معلوم بودن این عوامل همیشه نمی توان بروز متاستاز را به طور دقیق پیش بینی کرد. از طرفی بررسی هم زمان انواع عود با یکدیگر باعث دقیق تر شدن نتایج بررسی می شود. یکی از انواع مدل هایی که برای تحلیل رخدادهای بازگشتی با در نظر گرفتن عدم همگنی بین بیماران به کار می رود، مدل شکنندگی است. هدف این مطالعه کاربرد یک مدل شکنندگی توام برای مدل بندی عودهای چندگانه در داده های مربوط به بیماران سرطان پستان است.
روش کار
در این مطالعه بقای گذشته نگر، تعداد 342 بیمار مبتلا به سرطان پستان که اطلاعات این بیماران در مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان شهدای تجریش، برای پیگیری، ثبت شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران حداقل به مدت 6 ماه پس از تشخیص، تحت نظر این مرکز بودند و آخرین وضعیت آنان ثبت گردید. برای تحلیل داده ها از مدل بقای شکنندگی توام استفاده شد. اجرای مدل و تحلیل داده ها در نرم افزار R انجام شد.
یافته ها
نرخ بقای سه ساله و پنج ساله برای بیماران، به ترتیب برابر با 79/0 و 68/0 به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده از مدل شکنندگی توام برازش داده شده، می توان گفت خطر عودهای چندگانه (موضعی و متاستاز) برای بیمارانی که درجه تومور در آن ها بیشتر از I است افزایش می یابد. همچنین دریافتیم که اگر ارتباط بین عود های چندگانه را در بیماران مبتلا به سرطان پستان در نظر نگیریم، ارتباط و همبستگی مهمی را از دست خواهیم داد.
نتیجه گیری
با توجه به معنی داری واریانس مولفه شکنندگی پیشامد متاستاز، می توان این گونه استنباط کرد که بیمارانی که دارای متغیرهای پیشگوی یکسانی هستند نیز خطر وقوع متاستاز متفاوتی را دارا هستند و از طرفی با توجه به تکرار کم انواع عودها در این مطالعه، نتایج باید با احتیاط در نظر گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!