بررسی تاثیر استفاده از منابع تجدیدپذیر در تامین تقاضای شبکه ی برق با ارائه ی یک مدل ریاضی دو هدفه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
روند افزایشی میزان تقاضای برق و هزینه های استفاده از سوخت های فسیلی سبب شده است تا استفاده از منابع تجدیدپذیر و توسعه ی انرژی پاک به عنوان یکی از راه های تامین انرژی و مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی اهمیت ویژه ای یابد. به تبع آن وجود انرژی های تجدیدپذیر باعث شده است تا پیچیدگی برنامه ریزی برای تامین انرژی برق، که یکی از مسائل مهم در زمینه ی زنجیره ی تامین انرژی است، روز به روز افزایش یابد. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی عددصحیح مختلط دو هدفه که دارای اهداف اقتصادی و زیست محیطی است، ارائه کرده ایم، به گونه ای که بتوانیم تاثیر استفاده از منایع تجدیدپذیر را بر روی میزان سود حاصل شده از فروش انرژی، میزان انتشار گازهای آلاینده و مصرف سوخت مورد استفاده ی نیروگاه ها بررسی کنیم. با توجه به دو هدفه بودن مدل مطرح شده، از روش محدودیت اپسیلون برای به دست آوردن جواب های پارتو استفاده شده است. در نهایت با توجه به جواب های حاصله به این نتیجه رسیده ایم که چه با رویکرد اقتصادی و چه با رویکرد زیست محیطی نیروگاه های با ظرفیت زیاد سهم بیش تری در تامین تقاضای شبکه دارند و نیروگاه های با ظرفیت کم تنها برای افزایش قابلیت اطمینان شبکه و مقابله با نوسانات تقاضا استفاده می شوند. در عین حال استفاده از منابع تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ، علاوه بر کاهش انتشار گازهای آلاینده، باعث افزایش سود حاصل از فروش برق نیز شده است. به علاوه نتایج حاصل از حل مدل نشان می دهد که توسعه ی استفاده از ریزشبکه ها و تولیدات پراکنده رویکرد مناسبی برای تامین تقاضای انرژی برق می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!