سنتز و بهینه سازی حامل های نیوزومی حاوی داروی دوکسوروبیسین به منظور دستیابی به فرمولاسیون نهایی با پتانسیل بالا در دما و اسیدیته سلول های سرطانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دوکسوروبیسین، از متداول ترین داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان با عوارض جانبی بسیار همراه بوده و این حقیقت استفاده از آن را با محدودیت هایی مواجه می سازد. در مطالعه حاضر با تکیه بر دانش نانوحامل های دارویی، فرمولاسیون های متعددی از فرم نیوزومه شده این دارو سنتز شده و بهینه سازی های سطحی در خصوص فرمولاسیون منتخب نهایی اعمال گردید.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی است. سامانه های نیوزومی با فرمولاسیون های متعدد و استفاده از توئین-60 و کلسترول به روش هیدراتاسیون فیلم نازک سنتز شدند. داروی دوکسوروبیسین به طور غیرفعال درون نیوزوم ها بارگذاری شد. سپس بهینه سازی ها بر اساس انتخاب تجربی دو فرمول از 6 فرمول ساخته شده، و بررسی اثر افزودن تویین20، پلیمر DSPE-mPEG (2000) و فسفولیپید کاتیونی DOTAP (به ترتیب) صورت پذیرفت. سپس شاخصه های فیزیکوشیمیایی نانوسامانه از منظر بازده درون گیری، پروفایل رهایش دارو در شرایط مشابه سلول های سالم و سرطانی، قطر هیدرودینامیک،Poly Dispersity Index ، پتانسیل زتا، مورفولوژی و طیف Infrared Spectroscopy (IR) تعیین گردید. به منظور رسم گراف ها و بیان داده ها به ترتیب از نرم افزارهای Origin و Excel استفاده شد.
نتایج
فرمول نیوزوم بهینه شده نهایی نیوزومی دارای قطر nm59/92، انکپسولاسیون 43/0 ± 8/91%، پتانسیل زتا mV5/3- و شاخص پراکندگی 196/0 می باشد. حداکثر رهایش دارو از نانوسامانه تحت شرایط سلول های سالم و سرطانی (C° 37، 4/7=pH و C° 42، 4/5=pH) بعد از گذشت 48 ساعت، به ترتیب؛ 3/62% و 5/76% بوده است. بررسی های Field Emission Scanning Electron Microscope و IR نشان از مورفولوژی کروی و عدم وجود برهم کنش شیمیایی میان نانوسامانه و دارو بوده است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نیمه هدفمند بودن این حامل دارویی را اثبات می کند. هم چنین نشان می هد، نیوزوم بدون ایجاد تغییر در ماهیت شیمیایی دارو و با تخصصی نمودن دارو رسانی، اثربخشی و کیفیت زندگی بیمار را افزایش و عوارض جانبی را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
879 تا 894
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!