بررسی تاثیر یک دوره تمرین استقامتی بر سطوح miRNA-146a در گردش خون و سطوح پلاسمایی IL-6 در زنان سالمند غیرفعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پدیده سالمندی با التهاب سیستمیک در ارتباط است. miR-146a تنظیم کننده منفی حیاتی برای التهاب است و نشان داده شده که سطوح آن با افزایش سن کاهش می یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر پیاده روی سریع منظم بر سطوح در گردش خون miR-146a و سطوح پلاسمایی اینترلوکین 6 در زنان سالمند غیرفعال بود.
روش بررسی
در این پژوهش نیمه تجربی، 20 زن سالمند (9/3±5/ 63 سال) به طور تصادفی در دو گروه تمرین استقامتی (10 نفر) و شاهد (10 نفر) قرار گرفتند. گروه تمرین سه روز در هفته به مدت دوازده هفته با شدت 75-70 ٪ حداکثر ذخیره ضربان قلب، پیاده روی کرد. گروه کنترل در طول دوره مطالعه بدون تمرین باقی ماند. نمونه های خونی قبل و 72 ساعت پس از 12 هفته تمرین، جهت اندازه گیری miR-146a و IL-6 جمع آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس نرمال بودن از آزمون تی مستقل، تی وابسته، یومن ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. بررسی های آماری با استفاده از نرم افزارv 16 SPSS انجام گرفت و سطح معنی داری 05/0P≤ در نظر گرفته شد.
نتایج
نتایج نشان داد که در پاسخ به برنامه تمرین استقامتی سطوح miR-146a افزایش 027/0p=) و سطوح IL-6 به طور معنی داری کاهش (001/0p=)یافت و این تغییرات با کاهش در شاخص توده بدن (BMI) همراه بود(002/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیاده روی سریع می تواند به عنوان یک شکل تمرین موثر در جهت کمک به کاهش عوامل التهابی خون، مورد ملاحظه قرار بگیرد. یافته ها هم چنین پیشنهاد می کند miRNA ها، می توانند در پاسخ به پیاده روی منظم، در افراد سالمند، بهبود یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
895 تا 909
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!