پهنه بندی پدیده ی گرد و غبار در استان مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استان مرکزی در منطقه خشک و نیمه خشک و جزو استان های بیابانی کشور می باشد. در این استان بیش از 490 هزار هکتار از اراضی مرتعی و تالابی به اراضی بیابانی و کویری تبدیل گردیده است. که با وزش باد این مناطق بعنوان کانون انتشار گرد و غبار می باشند. همچنین ورود گرد و غبار فرا محلی از غرب کشور و کویر مرکزی ایران و استان قم از سمت شرق استان مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. و هم اکنون آلاینده اصلی استان و کلان شهر اراک ذرات معلق می باشد. هدف از تحقیق حاضر تحلیل فضایی پدیده ی گرد و غبار در استان مرکزی در بازه زمانی1386 تا1393 که از عوامل مهم آلودگی هوا در استان مرکزی میباشد.
روش بررسی
در این مطالعه آمار روزانه گرد و غبار با کد (06)و میزان دید افقی مربوط به آن در10 ایستگاه سینوبت یک استان از اداره کل هواشناسی استان مرکزی دریافت و به صورت روزانه، ماهیانه و سالانه محاسبه شد. سپس نقشه پهنه بندی آن برای کل دوره و سال1393 درمحیط نرم افزاری GIS ترسیم شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان می دهد که میزان گرد و غبار در طول دوره دارای یک بیشینه در ایستگاه های اراک و ساوه می باشد و هر چه به سمت ایستگاه های تفرش و خنداب پیش می رویم از میزان گرد و غبار کاسته می شود. ایستگاه هواشناسی اراک با1322روز بیش ترین و ایستگاه هواشناسی تفرش با 85روز کم ترین میزان روز گرد و غباری را در طول دوره داشته اند.
بحث و نتیجه گیری
میزان مساحت و درصد پهنه بندی در طبقات تعداد روزهای گرد و غبار استان مرکزی نشان می دهد که حدود 65 درصد گرد و غبار استان فرا محلی و 35 درصد محلی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!