طراحی، ساخت و تجزیه و تحلیل داده های مقیاس لیکرت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
این مقاله با هدف شناخت صحیح نحوه ساخت و طراحی مقیاس لیکرت و همچنین تحلیل مسائل و چالش‏های موجود در نحوه تعیین پایایی و تجزیه و تحلیل داده ‏های مقیاس لیکرت طراحی شد.
مواد و روش‏ ها: برای رسیدن به یک جمع بندی در زمینه طراحی و ساخت و همچنین تجزیه و تحلیل داده‏های مقیاس لیکرت، مقالات و مطالعات متعددی در این زمینه، بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. در مطالعه مروری حاضر، موتورهای جستجوی پاب مد، گوگل اسکولار و ساینس دایرکت مورد جستجو قرار گرفتند که از میان 60 مقاله جستجو شده، معتبرترین‏ ها را انتخاب شدند.
یافته‏ ها: استفاده از مقیاس 5 گزینه‏ای نسبت به انواع چند گزینه ‏ای دیگر، رایج ‏تر است. در نظر گرفتن گزینه ‏ای حد فاصل، افراد را در پاسخ به سوالات، دلگرم می‏ کند. در استفاده از داده‏ های مقیاس لیکرت، همواره چالش ‏های تصمیم گیری وجود دارد، به ویژه زمانی‏ که بحث در مورد نوع آزمون مورد بررسی باشد، اینکه از آزمون‏ های پارامتریک و یا ناپارامتریک استفاده گردد. در صورت برقرار بودن فرض نرمالیتی داده ‏های فاصله‏ ای، جهت دو گروه مجزا، از آزمون t مستقل استفاده می‏گردد.
نتیجه گیری
امروزه داده ‏های مقیاس لیکرت، در مطالعات گسترده در زمینه‏ های پزشکی، آموزشی و روانسنجی، جهت پی بردن به نگرش افراد مورد استفاده قرار می‏ گیرد. با این وجود، در اکثر این مقالات، نوعی سردرگمی و یا عدم توافق در نحوه‏ طراحی، ساخت و تجزیه و تحلیل داده‏ های مقیاس لیکرت وجود دارد. در نهایت با وجود آنکه تاکنون پیمان نامه دقیق و جامعی در مورد طراحی و تجزیه و تحلیل داده‏ های لیکرت وجود ندارد، این مطالعه با ارائه‏ جمع بندی کلی در این زمینه، تا حدود زیادی از سردرگمی ها کاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!