استفاده از تکنیک های داده کاوی جهت تشخیص افتراقی بیماری های فقر آهن و بتا-تالاسمی مینور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کم خونی، فقرآهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی است که تشخیص افتراقی اصلی آن بتا-تالاسمی مینور می باشد. غربالگری سریع و دقیق بتا-تالاسمی مینور جهت مشاوره پزشکی قبل از ازدواج و جلوگیری از تولد نوزادان مبتلا به بتا-تالاسمی ماژور و تمایز آن از فقرآهن برای پیشگیری از تجویز نابه جای آهن برای درمان بتا-تالاسمی مینور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف مطالعه حاضر به کارگیری تکنیک های داده کاوی جهت افتراق فقر آهن از بتا-تالاسمی مینور بر اساس آزمایش های CBC به منظور افزایش سرعت تشخیص و کاهش هزینه های تشخیصی است.

روش

پژوهش حاضر از نوع گذشته نگر و بر روی داده های 1000 بیمار در آزمایشگاه دکتر حیدری شهرستان زاهدان انجام گرفت. برای انجام تحقیق از روش استاندارد CRISP-DM و الگوریتم های داده کاوی ماشین بردار پشتیبان، بیزین ساده، بگینگ، آدابوست و درخت تصمیم استفاده شد. برای تحلیل داده ها نرم افزار Weka به کار رفت.

نتایج

نتایج ارزیابی های انجام گرفته نشان می دهد که الگوریتم های بگینگ، درخت تصمیم، آدابوست، ماشین بردار پشتیبان و بیزین ساده در افتراق فقر آهن از بتا-تالاسمی مینور به ترتیب به دقت 95/73، 95/5، 94/6، 80/2، 76/6 درصد دست یافته اند.

نتیجه گیری

در این تحقیق روشی خودکار مبتنی بر تکنیک های داده کاوی برای افتراق فقر آهن از بتا-تالاسمی مینور ارائه شد. نتایج ارزیابی ها نشان می دهد که الگوریتم بگینگ در افتراق فقر آهن از بتا-تالاسمی مینور به دقت بالاتری در مقایسه با سایر الگوریتم های داده کاوی و شاخص های افتراقی دست یافت. همچنین به کمک درخت تصمیم ایجاد شده، قوانینی استخراج شده اند که می توانند در تشخیص به موقع دو بیماری مذکور توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 446
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!