مفهوم مراقبت های تسکینی پایان حیات از دیدگاه قرآن و حدیث

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مراقبت تسکینی برای همه افراد مشرف به مرگ که به درمان جواب نمی دهند، کاربرد دارد و هدف اولیه آن حفظ کیفیت زندگی است. در ارتباط با بیماران مشرف به موت و احساس درماندگی آنان مباحث متعددی وجود دارد و مراقبت های پایان حیات، تسکین درد، مدیریت محیط و لحظات احتضار بیمار، مرگ در آرامش، تسکین آلام اطرافیان بیمار مشرف به موت و سایر موارد، در عرصه مراقبت از آنها نه تنها توصیه می شود، بلکه حتی قسمتی از حقوق بیمار و وظایف کادر درمان محسوب می شود. هدف این پژوهش، بررسی مفهوم مراقبت های تسکینی پایان حیات از دیدگاه قرآن و حدیث بود.

نتیجه گیری

بیمار در حال مرگ و اطرافیان وی از منظر اخلاق پزشکی حقوق خاصی دارند که باید از آن حقوق برخوردار شوند و پروتکل ها و توصیه های پزشکی خاصی برای این دوره از زندگی بیمار و اطرافیانش وجود دارد. توصیه های دینی ارزشمند و عمیقی نیز برای مدیریت این دوره از زندگی بیمار و اطرافیانش در همه فرهنگ ها و به ویژه دین اسلام وجود دارد و به طور اساسی باید تاکید کرد که درک کادر پزشکی از برداشت های بیماران و اطرافیان بیماران از مرگ و مفهوم آن، کمکی ارزنده برای کادر پزشکی برای مدیریت لحظه و واکنش های بیماران برای گذر آرام از این مرحله پرتلاطم محسوب می شود، البته مبانی و کلیات نتیجه گیری های فوق و مفاهیم مشابه با این موارد، به صورت مشترک در باورهای اکثر فرهنگ ها و جوامع بشری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!