برآورد فرسایش و رسوب به روش ژئومرفولوژی جهت ارزیابی طرح های آبخیزداری (مطالعه موردی: حوزه آبخیز صفارود استان مازندران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افزایش روبه رشد تخریب منابع طبیعی در چند دهه ی اخیر به تشدید فرسایش و افزایش نرخ تولید رسوب منجر شده است. برای کنترل تخریب و کاهش اثرات آن، فعالیت های بسیاری در سطح حوزه های آبخیز اجرا می شود. این پژوهش با هدف ارزیابی طرح های آبخیزداری اجرا شده در حوزه ی آبخیز صفارود در استان مازندران، از طریق برآورد فرسایش به روش ژئومرفولوژی انجام شده است. بدین منظور نقشه ی شدت فرسایش منطقه با روش ژئومرفولوژی در دو پایه ی زمانی قبل از اجرای طرح (1373) و بعد از اجرای طرح (1393) تهیه و میزان رسوب خروجی از حوضه در این پایه های زمانی بررسی شد. با بررسی نقشه ی شدت فرسایش در هر واحدکاری در پایه های زمانی مورد مطالعه، نقشه ی روند شدت فرسایش منطقه تهیه شد. با انطباق نقشه ی روند شدت فرسایش با نقشه ی طرح های اجرا شده، میزان اثرگذاری طرح ها در هر واحدکاری مشخص شد. با استفاده از آزمون های آماری، رابطه ی بین شدت فرسایش و رسوب خروجی از حوضه در دو پایه ی زمانی قبل و بعد از اجرای طرح بررسی شد. بررسی ها نشان داد که در حدود 95/75 درصد از سطح منطقه، روند شدت فرسایش منفی دارد که تاثیر مثبت طرح ها را نشان می دهد. ولی نتایج حاصل از آنالیزهای آماری بیانگر این است که رابطه ی معنی داری بین شدت فرسایش و رسوب خروجی از حوضه در پایه های زمانی مورد مطالعه در سطح خطای 05/0 وجود ندارد. با تفسیر نتایج حاصل شده مشخص شد که واحدهای کاری به شماره های 14، 16 و 17 بیشترین نرخ افزایش روند شدت فرسایش را دارد. با حذف این سه واحد کاری از آنالیز آماری مقایسه ی شدت فرسایش در دو پایه ی زمانی مورد بررسی، مشخص شد که اختلاف بین شدت فرسایش در سطح خطای 05/0 معنی دار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!