تبیین رفتاری تصمیم‎گیری های مدیریت در حوزه سرمایه‎گذاری در دارایی های نامشهود: آزمون فرضیه پاداش بر اساس رویکرد آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
انتخاب رویه‎های حسابداری دارایی‎های نامشهود از سوی مدیریت، شامل به هزینه منظور کردن یا سرمایه‎ای کردن مخارج توسعه دارایی‎های نامشهود، تحت تاثیر عواملی است که از آن جمله می‎توان به ارتباط این تصمیم‎‎گیری با طرح پاداش مدیریت اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر، مطالعه عوامل تاثیرگذار بر تصمیم‎گیری‎های مدیریت در حوزه سرمایه‎گذاری در دارایی‎های نامشهود با تاکید بر فرضیه پاداش است.
روش
برای بررسی تاثیر پاداش مدیریت بر تصمیمات سرمایه‎گذاری در حوزه دارایی نامشهود، از رویکرد آزمایشگاهی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران، معاونان و اعضای هیئت مدیره شرکت ها (سهامی عام و سهامی خاص) و افراد دانشگاهی دارای تجربه ‎کار هستند و در مجموع 195 نفر در پژوهش مشارکت داشته‎اند.
یافته‎ها
نتایج به‎دست آمده نشان می‎دهد تصمیم‎گیری‎های مدیریت تحت تاثیر رویه‎های حسابداری قرار می‎گیرد و مدیریت رویه خرید دارایی نامشهود که در آن مخارج سرمایه‎ای محسوب می‎شود را بر رویه توسعه داخلی دارایی نامشهود و همچنین توسعه داخلی دارایی نامشهود همراه با افشای اضافی که در آنها مخارج به حساب هزینه دوره منظور می‎شود، ترجیح می‎دهد. سایر یافته‎های پژوهش نشان می‎دهد تصمیم‎گیری‎های مدیریت تحت تاثیر پاداش و همچنین هم‎افزایی میان پاداش و رویه‎های حسابداری قرار نمی‎گیرد.
نتیجه‎گیری
ترجیح رویه حسابداری سرمایه‎گذاری در دارایی نامشهود که به سرمایه‎ای کردن مخارج منجر می‎شود، نسبت به رویه‎هایی که این مخارج را به حساب هزینه دوره منظور می‎کند، به این معناست که یا پاداش مدیریت تحت تاثیر سود قرار نمی‎گیرد (به بیان دیگر فضای اجتماعی اجازه نمی‎دهد که مدیریت درصد مشخصی از سود را به‎عنوان پاداش دریافت کند)، یا مدیریت منافع آتی را بر پاداش جاری ترجیح می‎دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
479 تا 496
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!