بررسی اثر تعدیل‎کنندگی عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین سیاست تقسیم سود نقدی و ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثر تعدیل‎کنندگی عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین سیاست تقسیم سود نقدی و ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پس از بررسی ارتباطات مشخص شد، پرداخت سود سهام، زمینه کاهش سقوط قیمت سهام را فراهم می‎کند. انتظار می‎رود در شرایط وجود عدم تقارن اطلاعاتی، ارتباط تقسیم سود و سقوط قیمت سهام دچار تغییراتی شوند.
روش
به‎منظور اجرای این پژوهش، 155 شرکت در دوره زمانی 1388 تا 1394 برای نمونه انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پردازش فرضیه‎ها، از نرم‎افزار ره‎آورد‎ نوین و بررسی صورت‎های مالی شرکت‎ها با مراجعه به سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران به‎دست آمد و فرضیه‎ها با استفاده از مدل رگرسیون خطی چند متغیره، رویکرد داده‎های ترکیبی و روش حداقل مربعات، آزمون شدند.
یافته‎ها
نتایج نشان داد ارتباطی معناداری بین سیاست تقسیم سود و ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکت‎ها برقرار است و از طرفی، عدم تقارن اطلاعاتی نمی‎تواند این ارتباط را تحت تاثیر قرار ‎دهد.
نتیجه‎گیری
پرداخت سود سهام موجب کاهش جریان وجه نقد آزاد شده و به تامین مالی خارجی منجر می‎شود. جذب جریان‎های نقد خارجی، نظارت تامین‎کنندگان خارجی بر عملکرد مدیران و شرکت را به همراه دارد و موجب کاهش خطر سقوط قیمت سهام می‎شود. با وجود ارتباطات معنادار بین عدم تقارن اطلاعاتی با هر‎ یک از متغیرها، فرض عدم تقارن اطلاعاتی به‎عنوان متغیر تعدیل‎کننده در این رابطه تایید نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
537 تا 554
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!