مقایسه اثر عصاره متانولی و اسانس گیاه زنیان بر اشریشیاکلی و انتروکوکوس فکالیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
گیاه زنیان ازخانواده چتریان می باشد. اسانس و عصاره ی دانه این گیاه حاوی ترکیباتی هستند که خاصیت های بیولوژیکی آن را نشان می دهد. این پژوهش با هدف مقایسه اثر ضدمیکروبی اسانس و عصاره متانولی گیاه زنیان انجام پذیرفت.
روش کار
ترکیبات شیمیایی این گیاه دارویی با GC-MS بررسی شد و 7 ترکیب مختلف که در مجموع 85 درصد کل وزن اسانس گیاه را تشکیل میدهند، شناسایی شدند و ترکیبات گروه های عاملی آن با استفاده از آنالیز FTIR بررسی شدند. سپس با استفاده از روش ماکرودایلوشن خاصیت ضدباکتریایی آن ها با تعیین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) حداقل غلظت کشندگی (MBC) علیه باکتری های اشریشیاکلی (ATCC25922) و انتروکوکوس فکالیس( ATCC29212 ) بررسی شدند.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که اسانس زنیان از اجزای اصلی زنیان تیمول( 29% )، لیمونن( 21% ) و گاما تریپنن( 18.675% ) تشکیل شده است. گروهای عاملی بدست آمده از پیک های حاصله FT-IR ، حاکی از وجود ترکیبات فلانوئیدی در عصاره آن می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن به اثبات رسیده است. نتایج برای عصاره متانولی زنیان، (MIC)، mg/ml15.62 را علیه باکتری انتروکوکوس فکالیس mg/ml31.25 را علیه باکتری اشریشیاکلی نشان می دهد (MBC)، g/ml125 علیه انتروکوکوس فکالیس و 62.5mg/ml علیه باکتری اشریشیاکلی بدست آمده است. MIC و MBC اسانس این گونه علیه باکتری انتروکوکوس فکالیس mg/ml 5 و علیه باکتری اشریشیاکلی mg/ml0.625 یافت شدند.
نتیجه گیری
اسانس زنیان و عصاره متانولی آن نقش به سزایی در خاصیت ضدمیکروبی ایفا می کنند و اسانس آن به مراتب قوی تر از عصاره آن عمل می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!