جداسازی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم و حساس به متی سیلین مولد بیوفیلم از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در اصفهان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس یکی از مهمترین عوامل ایجاد طیف وسیعی از عفونتها از زخم های ساده تا عفونتهای پیچیده ادراری در بیمارستان و جامعه محسوب می شود. در طی دهه های گذشته، مقاومت سویه های استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به کلاسهای مختلف آنتی بیوتیکی مانند متی سیلین افزایش پیدا کرده که همین امر درمان آنها را با مشکل مواجه ساخته است. این مطالعه با هدف جداسازی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم و حساس به متی سیلین مولد بیوفیلم از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در شهر اصفهان در طی سالهای 1394 - 1396 به انجام رسیده است.
روش کار
در طی 2 سال در مجموع تعداد 729 نمونه ادرار از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در یک بیمارستان مرجع در شهر اصفهان جمع آوری شدند. تمامی سویه ها با استفاده از آزمون PCR و پرایمر اختصاصی شناسایی شدند و توانایی تولید بیوفیلم در میان این سویه ها با استفاده از روش ها کیفی کنگورد آگار و کمی میکروتیتر پلیت مورد سنجش قرار گرفت. مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های حساس و مقاوم به متی سیلین مولد بیوفیلم نسبت به 15 آنتی بیوتیک تعیین گردید.
یافته ها
در مجموع تعداد 294 سویه استافیلوکوکوس اورئوس با استفاده از آزمون PCR مورد شناسایی قرار گرفت که 7 / 50 درصد سویه ها مولد اسلایم بودند که از این تعداد 102 سویه به عنوان سویه های مولد بیوفیلم انتخاب شدند. در میان سویه های مولد بیوفیلم، 9 / 56 درصد سویه ها نسبت به سفوکسی تین مقاوم بودند و بالاترین میزان مقاومت را نسبت به آنتی بیوتیکهای پنی سیلین، اریترومایسین و سیپروفلوکساسین نشان دادند. به استثناء کلرامفنیکل، اختلاف معنی داری میان سویه های مقاوم و حساس به متی سیلین از نظر مقاومت به کلاسهای مختلف آنتی بیوتیکی مشاهده گردید. علاوه بر این، تمامی سویه ها نسبت به لینزولاید و کینوپریستین دالفوپریستین حساسیت نشان دادند. -
نتیجه گیری
حضور و دوام سویه های مولد بیوفیلم بسیار مقاوم به درمان در میان بیماران در بیمارستان مورد بررسی، نشان دهنده انتقال و انتشار گسترده این سویه ها در این بیمارستان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!