وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت سرپایی در سالمندان شهر یزد در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پیری جمعیت یکی از مهمترین پدیده های جمعیتی است که با افزایش هزینه ها و تقاضا برای خدمات بهداشتی درمانی همراه است. ازاین رو برنامه ریزی و بهره مندی از خدمات بهداشتی درمانی یک نگرانی بسیار مهم برای سالمندان و همچنین سیاستمداران است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت سرپایی در سالمندان شهر یزد صورت گرفت. روش پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن 300 نفر از سالمندان شهر یزد با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه 37 سوالی که شامل 3 بخش اطلاعات جمعیت شناختی، مشخصات خانوار و وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت بود، مورد پرسشگری قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار 20 SPSS و آماره کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین مکان جهت دریافت خدمات سرپایی مطب پزشکان متخصص (0/34 درصد) و شایع ترین علت مراجعه جهت دریافت خدمات سرپایی (0/34 درصد) بیماری های قلبی عروقی بود. زنان (9/59 درصد) بیشتر از مردان و افراد خانه دار (4/61 درصد) بیشتر از سایرین از خدمات سرپایی بهره مند شده بودند. میانه هزینه پرداخت شده جهت خدمات سرپایی 50 هزار تومان به دست آمد و 2/53 درصد از سالمندان، کمتر از 50 هزار تومان هزینه کرده بودند. عوامل موثر بر بهره مندی از خدمات سرپایی، تاهل، بیمه مکمل، تحصیلات ،داشتن بیماری خاص و بعد خانوار مشخص گردید.
نتیجه گیری
بیماری های قلبی عروقی شایعترین علت استفاده از خدمات سرپایی سالمندان است که منجر به افزایش تقاضا جهت دریافت خدمات سرپایی می شود. بهره مندی از این خدمات همچنین متاثر از عواملی چون تاهل، بیمه مکمل، تحصیلات ،داشتن بیماری خاص و بعد خانوار می باشد. براین اساس برنامه ریزی صحیح در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!