اثرات استفاده از سطوح مختلف آرد میوه بلوط در جیره غذائی بر تغییرات وزن و بیان ژن کربوکسی پپتیداز پانکراس در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی بیان ژن کربوکسی پپتیداز پانکراس و تغییرات وزن پانکراس در جوجه های گوشتی تغذیه شده با سطوح مختلف آرد میوه بلوط بود. بدین منظور سه تیمار غذایی (کنترل، 15 درصد و 20 درصد آرد میوه بلوط) از سن 1 تا 42 روزگی در اختیار جوجه های گوشتی قرار گرفت. در سنین 21 و 42 روزگی، تعداد 36 جوجه ی گوشتی (18 جوجه در هر سن، 6 جوجه برای هر تیمار) کشتار گردید و وزن پانکراس و وزن بدن اندازه گیری شد. سپس RNA کل از بافت پانکراس استخراج و سنتز cDNA انجام شد. آنالیزهای بیان ژن نیز با نرم افزارهای REST, 2009 و SAS 9.1 انجام شد. نتایج نشان داد، بیان ژن کربوکسی پپتیداز در جوجه های گوشتی که به مدت 21 روز با تیمار 15 درصد میوه بلوط تغذیه شده بودند، نسبت به تیمار شاهد افزایش یافت (05/0P<). در سن 42 روزگی، بیان ژن کربوکسی پپتیداز در جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی 20 درصد میوه بلوط نسبت به جوجه های تیمار 15 درصد، به طور معنی داری پایین تر بود (05/0P<). وزن نسبی پانکراس نیز در جوجه هایی که به مدت 42 روز از تیمار 20 درصد استفاده کرده بودند، به طور معنی داری افزایش یافت (05/0P<). به طور کلی استفاده از میوه بلوط به عنوان جایگزین ذرت، باعث تغییر در بیان ژن کربوکسی پپتیداز، کاهش وزن بدن و افزایش وزن نسبی پانکراس شد و این تاثیرات به مقدار خوراک مصرفی، درصد بلوط مورد استفاده، طول دوره استفاده از آن، و سایر عوامل بستگی دارد. از این رو به منظور درک مکانیسم های مولکولی عملکرد پلی‎فنل ها نیاز به پژوهش های بیشتری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!