ارزش غذایی سیلاژ علوفه تاج خروس (رقم Maria) در مقایسه با سیلاژ ذرت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه تاج خروس رقم ماریا و ذرت علوفه ای هرکدام در 5 تکرار در ظرف های پلاستیکی برای 60 روز سیلو شدند. ترکیب شیمیایی، اسید اگزالیک، نیترات و ترکیبات فنولی نمونه ها تعیین شد. تخمیرپذیری برون تنی و انرژی قابل متابولیسم با روش آزمون گاز، و تجزیه پذیری با استفاده از کیسه های نایلونی در سه راس قوچ فیستوله دار اندازه گیری شد. پروتئین خام در علوفه تازه ذرت و تاج‏خروس به ترتیب 80 و 199، و در سیلاژ آن ها به ترتیب 75 و180 گرم در کیلوگرم ماده خشک بود، که نشان دهنده پروتئین خام بیشتر (05/0P<) در علوفه و سیلاژ تاج‏خروس نسبت به ذرت است. ذرت علوفه ای نسبت به تاج خروس مقادیر بیشتری ماده خشک، کربوهیدرات های محلول در آب و NDFom داشت، در حالی که خاکستر خام در تاج خروس زیادتر بود (05/0P<). مقدار pH در سیلاژ ذرت و تاج خروس به ترتیب 8/3 و 1/4 بود (05/0P<). غلظت نیترات، اسید اگزالیک، مجموع ترکیبات فنلی و کل تانن در سیلاژ ذرت کمتر از سیلاژ تاج‏خروس بود (05/0P<). قابلیت هضم ماده آلی، انرژی قابل متابولیسم و تجزیه پذیری موثر در سیلاژ تاج خروس کم تر از سیلاژ ذرت بود (05/0P<)، اما تولید پروتئین میکروبی و پروتئین قابل متابولیسم در سیلاژ تاج‏خروس بیشتر (05/0P<) بود. به طور کلی، گیاه تاج خروس رقم ماریا از نظر ترکیب مواد مغذی و فراسنجه های تخمیرپذیری با ذرت علوفه ای قابل مقایسه بوده، و دارای پروتئین خام بیشتری است. تاج خروس می تواند سیلاژ مناسبی برای تغذیه دام در مناطق کم آب باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
303 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!