بررسی اثر بلوک های معلق کروی مهاری نوع جدید بر خصوصیات پرش هیدرولیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمانی که آب از روی سرریز یا مجراهای تحتانی مانند دریچه عبور می کند، جریان آن فوق بحرانی بوده و انرژی جنبشی زیاد و مخربی دارد. معمولا در این حالت برای اینکه انرژی جنبشی مخرب از آب گرفته شود، از پدیده ی پرش هیدرولیکی در سازه ای بنام حوضچه آرامش استفاده می شود. ابعاد حوضچه تابعی از مشخصات پرش می باشد. به منظور بهینه سازی این حوضچه ها اقداماتی از جمله قراردادن موانع در برابر جت جریان ورودی و یا ایجاد زبری در کف جهت افزایش تلاطم و استهلاک انرژی صورت گرفته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، برای اولین در تحقیق حاظر استفاده از بلوک های معلق کروی مهار شده به کف حوضچه آرامش پیشنهاد می شود. این نوع بلوک ها دارای چگالی نسبی کمتر از آب و بوسیله ی مهاری از جنس پلاستیک مقاوم به کف حوضچه متصل شده اند. ویژگی اصلی این موانع بر خلاف بلوک های صلب معمول، داشتن تحرک و نوسان متناسب با جریان عبوری از آن ها می باشد. به منظور بررسی اثر موانع آزمایشات در فلوم 35 سانتی متری آزمایشگاه مدل فیزیکی دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت. در پژوهش حاضر، چهار نوع آرایش به منظور مطالعه اثر آرایش این موانع در محدوده اعداد فرود 1/5-3/8 در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که عمق ثانویه، طول پرش هیدرولیکی و استهلاک انرژی در حضور این نوع بلوک ها نسبت به بستر صاف به ترتیب و بطور میانگین 21، 31 درصد کاهش و 11 درصد افزایش داشته است. همچنین مشخص شد که تغییر آرایش موانع تغییر چندانی در میزان استهلاک انرژی ایجاد نمی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!