ارائه رویکرد مقایسه ای برای سنجش میزان دقت روش های پیش بینی حوادث ترافیکی استان زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تصادفات ترافیکی از عوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و پیامدهای سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است، که این امر آینده پژوهی در حوزه حوادث ترافیکی را پر اهمیت کرده است. تحقیق حاضر با تمرکز بر بررسی روند مصدومان حوادث ترافیکی به پیش بینی تعداد مصدومان ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان زنجان بین سال های 1395 تا 1398 پرداخته شده است.

روش

این پژوهش از نوع کاربردی و نحوه انجام آن، توصیفی - تحلیلی می باشد. در این مقاله با استفاده (FGM مدل خاکستری (1,1 ،(RGM مدل چرخشی خاکستری(1,1 ،(GM از سیستم خاکستری (1,1 ، مدل تغییرات بازمانده، مدل سری زمانی آریما و الگوی هارمونیک و براساس داده های آماری تعداد مصدومان حوادث ترافیکی در استان زنجان بین فروردین 1388 تا اسفند 1394 ، به پیش بینی تعداد مصدومان ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان زنجان بین سال های 1395 تا 1398 پرداخته شده و سپس دقت این روش ها با استفاده از شاخص های دقت سنج مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافته ها و نتیجه گیری

بررسی روش پیشنهادی بر روی داده های تعداد مصدومان حوادث ترافیکی در ،FGM ،RGM ، GM استان زنجان نشان داد که درصد میانگین قدر مطلق خطا برای مدل های تغییرات بازمانده، آریما و هارمونیک برای پیش بینی تعداد مصدومان ارجاعی به پزشکی قانونی به ترتیب در پیش RGM 14.0،13.0 و 15.0 به دست آمد که نشان دهنده دقت بیشتر روش ، 12.0 ، 07.0، 10.0 تعداد مصدومان RGM بینی تعداد مصدومان در استان زنجان است. با توجه به نتایج حاصل از روش ارجاعی در استان زنجان در حال کاهش است و تعداد این مصدومین در سال 1398 به 2894 نفر خواهد رسید.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!