بیداری اسلامی و توهم شیعه‏ هراسی (چالش ها و راه کارها)

نویسنده:
چکیده:
به همان نسبت که بیداری اسلامی- تمدنی، نویدبخش بازگشت به ارزش های عدالت‎خواهانه و کنش ارتباطی فرهنگی و مسالمت آمیز تمدن اسلامی است، به همان اندازه چالش ها و هراس هایی را نیز برای نظام سلطه ایجاد کرده است. بدین لحاظ طی سال های گذشته، بیداری تمدن اسلامی در درون خود، دو پتانسیل فرصت و تهدید را جای داده است. این تحقیق می کوشد توهم شیعه هراسی را به عنوان یکی از مهم ترین تهدیدات بیداری اسلامی- تمدنی کالبدشکافی کند. از این منظر، علل بروز و راهکارهای مقابله با آن مهم ترین دغدغه این نوشتار است. به نظر نگارنده، استراتژیست های هژمونی بین المللی بعد از ظهور بیداری تمدنی در ایران و صدور آن، متوجه پتانسیل بالای قدرت نرم شیعه در جهت جریان سازی عدالت طلبی، ظلم ستیزی و استقلال طلبی شدند که اگر کنترل نشود، به‎زودی مرز های ایران را در می نوردد و زمینه گسترش اسلام سیاسی و دولت های اسلامی مشابه ایران را در منطقه خاورمیانه فراهم می آورد؛ ازاین‎رو پروژه شیعه هراسی به منظور مصادره مفاهیم اصیل اسلام ناب طراحی شده است که راهکار مقابله با آن، بصیرت سیاسی و واکاوی آموزه های صلح جویانه، وحدت‏طلبانه و کنش ارتباطی خردمندانه و معنویت خواهانه اسلام است.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!