بررسی خسارت زایی سوسک برگ خوار غلات Oulema melanopus (L.) (Coleoptera: Chrysomelidae) در مزارع گندم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
لاروهای سوسک برگ خوار غلات Oulema melanopus با تغذیه از برگ پرچم گندم موجب خسارت می گردند. این تحقیق با هدف بررسی امکان خسارت زایی این آفت روی گندم در سه مزرعه استان مازندران واقع در نکا (ایستگاه بایع کلا)، ساری (ایستگاه دشت ناز) و جویبار (ایستگاه پهناب) در طی سال های 1392 و 1393 به اجرا در آمد. در هر مزرعه 10 نقطه تعیین و هم زمان با اتمام فعالیت تغذیه ای لاروها، از هر نقطه 10 ساقه ی آفت زده و 10 ساقه ی سالم به‏ طور تصادفی انتخاب و شماره گذاری گردیدند.از برگ پرچم ساقه های آفت زده عکس تهیه شد و با استفاده از نرم افزار UTHSCSA ImageTool for Windows Version 3 شاخص خوردگی سطح برگ پرچم در تصویر نمونه ها در 4 رده (10٪>، 10-20، 20-40 و 40٪<) گروه بندی شدند. در فصل برداشت، خوشه ساقه های علامت گذاری شده جمع آوری و تعداد دانه و وزن دانه ی موجود در هر خوشه و وزن هزار دانه اندازه گیری گردید. نتایج نشان داد که فعالیت تغذیه ای لاروها می تواند بر وزن و تعداد دانه در هر خوشه و وزن هزار دانه تاثیر منفی گذاشته و با افزایش درصد خوردگی سطح برگ پرچم، وزن دانه و تعداد دانه در خوشه کاهش یافت. در رده 40٪< خوردگی برگ پرچم، کاهش وزن دانه، تعداد دانه و وزن هزاردانه در گیاهان خسارت دیده در مقایسه با گیاهان سالم در سال 1392 به ترتیب 58/42%، 86/25% و 76/32% و در سال 1393 به ترتیب 42/32%, 59/15% و 82/19% بود. ولی از آن جائی که شاخص خوردگی عموما در رده های کمتر از 10٪ و 10-20٪ قرار داشته و بندرت به رده بیش از 40٪ رسید، و همچنین تعداد ساقه های با برگ پرچم آفت زده در واحد سطح پایین بود، خسارت زایی این آفت در مناطق مورد آزمایش پایین تا متوسط بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!