مطالعه موردی دستاوردهای اتاق فکر روستایی در روستای زردوئی شهرستان پاوه؛ تجربه مدیریتی نوین در توسعه مناطق روستایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از گذشته های دور تا به امروز موضوع مدیریت مناطق روستایی همواره یکی از بحث برانگیزترین مباحث در محافل علمی و اجرایی کشور بوده است. این امر منجر به به کارگیری الگوهای مختلف مدیریتی از سوی برنامه ریزان و مسئولان در برهه های زمانی مختلف شده است. در سال های اخیر، اتاق فکر روستایی به عنوان الگویی نوین جهت توسعه همه جانبه مناطق روستایی پا به عرصه وجود گذاشته است. به نظر می رسد این الگو تلاش در ارتقاء کیفی مدیریت همه جانبه در زمینه توسعه ی اجتماعی- اقتصادی مناطق روستایی کشور دارد. بررسی ها نشان می دهد تاکنون پژوهشی در خصوص دستاوردهای این تجربه نو در مناطق روستایی کشور صورت نگرفته است. از این رو در پژوهش کیفی پیش رو تلاش شد با استفاده از موردپژوهی به مطالعه دستاوردهای اتاق فکر روستایی در روستای زردوئی بخش باینگان، شهرستان پاوه کرمانشاه پرداخته شود. برای این منظور با استفاده از فنون گفت و گوی نیمه ساختار یافته، گفت و گو با مطلعان، گفت و گو با گروه های متمرکز و بررسی شرح حال روستا اطلاعات لازم از 11 فرد کلیدی که به صورت ملاک محور انتخاب شده بودند، جمع آوری و ثبت شد. سپس داده های استخراج شده به کمک روش تحلیل محتوا طبقه بندی شدند. برای تعیین اعتبار داده ها نیز از معیارهای چهارگانه مقبولیت، قابلیت اعتماد، تاییدپذیری و انتقال پذیری استفاده شد. بر اساس یافته ها، اتاق فکر روستایی در روستای زردوئی دارای دستاوردهایی از قبیل: مشارکت، حل مشکلات اساسی(مسئله محوری)، تسهیل امور اداری، آموزش، نخبه شناسی، اشتغال زایی، ظرفیت سازی، مهاجرت معکوس، بازاریابی و بازارگرایی و... بوده است. با توجه به دستاوردهای اتاق فکر روستایی، به مدیران و برنامه ریزان توسعه روستایی استآنها توصیه می شود از این ابزار مدیریتی به عنوان الگویی مناسب جهت تحقق اهداف و برنامه های دولت در مناطق روستایی بهره گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
689 تا 701
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!