بررسی اثر ضد قارچی عصاره آبی سیر بر کاندیدا آلبیکنس (مطالعه آزمایشگاهی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کاندیدیازیس یک بیماری قارچی شایع دهان است. اقدام مناسب جهت درمان کاندیدیازیس استفاده از داروهای ضد قارچ میباشد. با توجه به مقاومت دارویی و عوارض شناخته شده داروها، تمایل به استفاده از گیاهان دارویی رو به افزایش است. سیر به عنوان یک ضد باکتریایی قوی شناسایی شده است. لذا در این تحقیق اثر عصاره آبی سیر و نیستاتین بر روی کاندیدا آلبیکنس بررسی گردید.
مواد و روش ها
تحقیق به روش تجربی آزمایشگاهی انجام شد. به ازای هر گروه شاهد و مورد، یک سویه استاندارد و 10 سویه بالینی مورد مطالعه قرار گرفت. سویه استاندارد قارچ کاندیدا آلبیکنس از سازمان پژوهشهای علمی صنعتی ایران و سویه های بالینی از بیماران مختلف تهیه شد. سیر از شمال کشور تهیه و با روش خیساندن عصاره گیری انجام شد. گروه های شاهد شامل سوسپانسیون نیستاتین 100000 واحد بر میلی لیتر از شرکت سیگما تهیه شد و در نهایت قطر هاله عدم رشد و MIC به روش Micro Broth Dialution مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از آزمون Ttest مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان MIC نیستاتین و میزان MIC وMBC سیر نشان می دهد که میزان MIC نیستاتین 96/.±3/4 میکروگرم برمیلی لیتر و میزان MIC سیر 22/.± 1/42میلی گرم بر میلی لیتر و ضریب تغییرات نیستاتین % 28و سیر %15و نیز وMBC سیر برابر 58/. ± 1/59میلی گرم بر میلی لیتر با ضریب تغییرات 36% می باشد. در ضمن MIC برای نمونه ی استاندارد78/0 میلی گرم بر میلی لیتر و نیستاتین5/0 میکرو گرم بر میلی لیتر می باشد. میزان هاله ی عدم رشددرنیستاتین1/72 ±29/1و در گروه سیر 1/15±20 بود که در گروه نیستاتین 9/1 یا 31% بیشتر بود و آزمون Ttest نشان داد که این تفاوت به لحاظ آماری معنادار است. 000/0> p و در ضمن هاله ی عدم رشد برای نمونه ی استاندارد 22و نیستاتین 32می باشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که عصاره آبی سیر قادر به مهار رشد کاندیداآلبیکنس بوده ولی میزان تاثیر آن کمتر از نیستاتین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!