نقش مولفه «ایمنی و امنیت» فضاهای شهری در حضورپذیری کودکان؛ مطالعه موردی: محله فاطمی در منطقه 6 تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شهرها، تنها محیطی برای گذران زندگی نیستند، بلکه باید بستری برای رشد و تعالی شهروندان خود باشند. در این میان کودکان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین شهروندان، نیازمند توجه بیشتری هستند. در دین اسلام دستورات و توصیه های فراوانی در این حوزه وارد شده است و دولت ها و سازمان ها نیز همواره به دنبال راهکار هایی برای حفظ حقوق کودکان در جامعه بوده اند. پرسشی که در این پژوهش مطرح شده این است که: مهم ترین معیارهای فضای شهری مناسب کودکان، به عنوان حقوق این دسته از شهروندان، کدام اند؟ همچنین کدام یک از این معیارها بیشترین تاثیر را بر حضور فعال کودکان در فضاهای شهری دارند؟ بدین منظور ابتدا مروری بر ادبیات مرتبط با کودک و تلاش های صورت گرفته برای حمایت از کودکان داشته و سپس با نگاهی کوتاه به نیاز ها و حقوق کودکان در شهر به ضرورت ارتباط کودک با فضاهای شهری پرداخته ایم. در ادامه، با بررسی نظریه های موجود معیارهای فضای شهری مناسب کودکان تعیین شد و به دلیل اهمیت بسیار زیاد معیار ایمنی و امنیت کودکان در شهر، این معیار مورد تدقیق قرار گرفت. در این پژوهش محله فاطمی تهران به منظور تایید مبانی نظری پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت تا ضمن استخراج معیارهای فضای شهری مناسب کودکان، میزان حضور کودکان و همچنین ارتباط آن با میزان امنیت و ایمنی تبیین شود. با استفاده از تحلیل عاملی انجام شده روی داده های حاصل از پرسشنامه ها، 9 معیار فضای شهری مناسب کودکان استخراج شد. بررسی تاثیر معیارهای مذکور بر حضور کودکان از طریق همبستگی پیرسون تعیین و مشخص گردید از این میان، ایمنی و امنیت بیشترین تاثیر هم جهت را بر میزان حضور کودکان در فضاهای شهری این محله دارد (801/0=r). این امر نشان دهنده اهمیت این حق کودکان در استفاده از فضاهای شهری از سوی ایشان است که تامین آن نه تنها بر عهده دولت هاست که به عنوان یکی از وظایف برنامه ریزان و طراحان شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!