تاثیر ضد سرطانی سلاسترول بر روی سلول های سرطانی رده K562

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سطح بیان فاکتور NF-κB (فاکتور رونویسی که باعث افزایش بیان ژن های التهابی می شود) اغلب در سرطان های مختلف انسانی افزایش می یابد، لذا مهارکننده های این فاکتور مانند سلاسترول می توانند جهت جلوگیری از پیشرفت سرطان کاربرد داشته باشند. این مطالعه باهدف بررسی اثر ضد سرطانی سلاسترول بر روی سلول های K562 انجام شد.
مواد و روش ها
ابتدا سلول های K562 کشت داده شدند و اثرات سیتوتوکسیسیته ترکیب سلاسترول با آزمون MTT تعیین شد. از رنگ آمیزی هوخست و الکتروفورز DNA برای بررسی وقوع آپوپتوز استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون آماری ANOVA انجام گردید (05/0(P< .
نتایج
بررسی آماری داده های به دست آمده از آزمون MTT نشان داد که رشد سلول های تیمار شده با غلظت های مختلف سلاسترول به صورت معنی داری کاهش پیدا کرده است (05/0(P< که این تاثیر مهاری سلاسترول وابسته به غلظت و مدت زمان تیمار است، لذا بیشترین تاثیر در غلظت μM 8 و 72 ساعت مشاهده شد. غلظت IC50 سلاسترول برابر با 4 میکرومولار به دست آمد. نتایج و تصاویر به دست آمده از الکتروفورز DNA و رنگ آمیزی هوخست سلول های تیمار شده، قطعه قطعه شدن DNA و هسته سلول را نشان داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، سلاسترول باعث کاهش بقای سلولی (05/0(P< و القا آپوپتوز در سلول های K562 می شود و تاثیر آن وابسته به غلظت ترکیب و مدت زمان تیمار است. درنتیجه احتمالا از این ترکیب می توان به عنوان یک داروی ضد سرطان در درمان لوسمی میلوئید مزمن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1116 تا 1126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!