مقایسه ی اثر تمرین شنای متوسط و طولانی مدت، بر بیان ژن گیرنده کبدی ایکس آلفای بافت کبد و مقادیر سرمی کلسترول و تری گلیسرید موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گیرنده ی کبدی ایکس آلفا (LXRα) از خانواده ی بزرگ گیرنده های هسته ای هورمونی است که در هموستاز کلسترول نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر، تاثیر ده هفته ورزش شنای استقامتی متوسط و بلند مدت، بر بیان ژن گیرنده ی کبدی ایکس آلفا و بررسی سطوح سرمی کلسترول و تری گلیسرید در موش های صحرایی نر بود.
مواد و روش ها
تعداد 18 سر موش نر صحرایی در محدوده ی وزنی 25±275 به صورت تصادفی به سه گروه شش تایی کنترل، شنای متوسط و طولانی تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت ده هفته و 5روز در هفته در آب 32 درجه شنا کردند. گروه متوسط هر جلسه یک ساعت و گروه طولانی هر جلسه سه ساعت شنا کردند. پس از اتمام تمرین، نمونه گیری خونی از سیاهرگ زیرین و بافت برداری از کبد موش ها انجام گرفت. برای سنجش بیان ژن LXRα از روش real-time PCR توسط مستر میکس Ampliqon و کیت سنتز DNA استفاده شد. تفاوت ها با روش ANOVA One-Way، و مقایسه ی گروه ها توسط تست تعقیبی Tukey تعیین گردید. از همبستگی پیرسون جهت تعیین همبستگی سطوح بیان ژنLXRα با کلسترول و تری گلیسیرید استفاده شد. نرم افزار SPSS نسخه20 در سطح 05/0p≤ به کاربرده شد.
نتایج
گروه تمرین متوسط در مقایسه با هر دو گروه کنترل و طولانی، افزایش معنادار ژن LXRα، و کاهش معنی دار کلسترول و تری گلیسرید را نشان داد (001/0>p). همچنین بیان ژن LXRα در این گروه، همبستگی منفی و معناداری با کلسترول (rs= -0.912) و تری گلیسرید (rs= -0.862) داشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد مکانیسم مثبت ناشی از شنای متوسط از طریق افزایش بیان ژن LXRα، منجر به خروج شاخص های لیپیدی سلولی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1127 تا 1135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1949815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!