تاثیر آموزش حضوری و پیام کوتاه چندرسانه ای بر مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتای بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان با انسولین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماران مبتلا به دیابت جهت افزایش کیفیت زندگی نیازمند آموزش موثر و کارآمد هستند. با توجه به پیشرفت های فن آوری امروزی آموزش های مبتنی بر پیام کوتاه چندرسانه ای یکی از راهبردهای موثر آموزشی محسوب می شود. هدف این مطالعه مقایسه ی تاثیر دو نوع آموزش حضوری ومبتنی بر پیام کوتاه چندرسانه ای در محیط تلگرام بر مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله و قندخون ناشتای بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان با انسولین بود.
روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 66 نفر از بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان با انسولین مراجعه کننده به بیمارستان سینا تبریز به صورت تصادفی در بلوک های دوتایی به دو گروه آموزش حضوری (33 نفر) و آموزش پیام کوتاه چند رسانه ای (33 نفر) تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ی ثبت مشخصات دموگرافیک، مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتای بیماران قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آزمون های آماری تی مستقل و وابسته انجام گرفت.
یافته ها
قبل و بعد از آموزش بین دو گروه آموزشی از نظر میانگین مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتا اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد (P>0/05) .در مقایسه درون گروهی بعد از آموزش، در گروه پیام کوتاه چندرسانه ای کاهش معنی دار آماری در میانگین مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله مشاهده شد (P=0/02).
نتیجه گیری
آموزش مبتنی بر پیام کوتاه چندرسانه ای در محیط تلگرام در مقایسه با شیوه ی آموزش حضوری موجب بهبود مراقبت از خود و کاهش مقادیر میانگین هموگلوبین کلیکوزیله در بیماران مبتلا به دیابت می شود. از این بستر آموزشی می توان برای تسهیل فرآیند آموزش مراقبت از خود در بیماران استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!