تاثیر آموزش مهارت های ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آموزش مهارت های ارتباط حرفه ای می تواند در توسعه خودکارآمدی فراگیران موثر باشد. در آموزش ارتباط با بیمار بر استراتژی های فعال و دانشجو محور مانند ایفای نقش، تاکید بیشتری شده است. ازاین رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش ارتباط با بیمار به روش ایفای نقش، بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار
این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی، با طرح قبل و بعد انجام شده است. از بین 15 گروه از دانشجویانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به صورت تصادفی، چهار گروه به روش ایفای نقش (32 نفر) و چهار گروه به روش آموزش روتین (32 نفر) انتخاب شدند. دانشجویان، پرسش نامه خودکارآمدی Sherer را در ابتدا و انتهای مطالعه کامل کردند. مداخله شامل برنامه آموزشی ارتباط با بیمار بود که به روش ایفای نقش در دوره کارآموزی فراگیران اجرا شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با سطح معنی داری 95% تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
دانشجویان گروه ایفای نقش و گروه کنترل از نظر ویژگی های فردی با یکدیگر مشابه بودند. اگرچه نمرات خودکارآمدی دانشجویان گروه کنترل در ابتدای ورود به مطالعه از گروه ایفای نقش بیشتر (0/05>P) بود، پس از تعدیل نمرات بدو ورود، آزمون واریانس مشترک، پیشرفت قابل ملاحظه ای در نمره خودکارآمدی دانشجویان گروه ایفای نقش نشان داد (0/001>P).
نتیجه گیری
به کارگیری روش آموزشی ایفای نقش در مقایسه با روش آموزش سنتی، می تواند به ارتقای خودکارآمدی دانشجویان پرستاری کارشناسی منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 365
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!