بررسی وضعیت رعایت اخلاق حرفه ای داروسازی در داروخانه ها و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه دانشجویان و استادان دانشکده ی داروسازی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
داروسازان، به عنوان عضوی از تیم سلامت، در انجام وظایف حرفه ای خود با چالش های اخلاقی زیادی روبه رو می شوند. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رعایت اخلاق حرفه ای داروسازی در داروخانه ها و تعیین چالش های اخلاقی موجود و ارائه ی راه حل هایی برای بهبود آن بود. پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که در سال های 1394 تا 1395 با به کارگیری پرسش نامه ی استانداردشده برای سنجش میزان رعایت اصول کد اخلاق حرفه ای داروسازی و با نظرخواهی از استادان و دانشجویان دانشکده ی داروسازی تبریز انجام گرفت. امتیاز به دست آمده برای هر یک از اصول کد اخلاق حرفه ای داروسازی نمایانگر رعایت هر یک از این اصول در سطح متوسط و بالاتر بود؛ اما در ارائه ی مطلوب مشاوره ی دارویی به بیماران، تعامل با پزشکان، تحویل دارو بدون نسخه ی معتبر و پذیرش مسئولیت حرفه ای از سوی داروسازان، کاستی هائی وجود دارد. همچنین، 5/71 درصد استادان و 5/75 درصد دانشجویان، درآمد ناکافی داروساز، مشکلات اقتصادی داروخانه، ایرادهای نظام بیمه، عدم فرهنگ سازی درباره ی جایگاه داروساز، آموزش ناکافی مسائل اخلاق حرفه ای در دانشگاه، پزشک سالاری نظام سلامت و اعطای هدایا از سوی شرکت های دارویی را از عوامل اثرگذار در رعایت اخلاق حرفه ای اعلام کردند. بنابراین، برای بهبود هرچه بیشتر وضعیت اخلاق حرفه ای داروسازی، مدیریتی جامع ضروری است و باید آموزش اخلاق حرفه ای و نهادینه کردن آن، توجه به مشکلات اقتصادی داروسازان و داروخانه ها، اصلاح عملکرد سازمان های بیمه، فرهنگ سازی برای ارتقای جایگاه داروساز و نظارت جدی متولیان نظام سلامت بر عملکرد داروخانه ها و شرکت های دارویی مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!