عوامل موثر بر شکل گیری یادگیری زائد در آموزش های ضمن خدمت: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در دوره های آموزشی ضمن خدمت، همیشه تمام آنچه که آموخته می شود به محیط کار انتقال نمی یابد؛ و بخشی از آن تحت تاثیر عواملی به کار برده نمی شود. مطالعه حاضر باهدف تعیین عوامل موثر بر شکل گیری یادگیری زائد در آموزش های ضمن خدمت انجام شد.
روش
این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شد. داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و کارگران صنایع مس منطقه کرمان بود؛ که با توجه به سطح اشباع داده ها، 16 نفر از آن ها به صورت هدفمند با راهبرد نمونه گیری ملاک محور انتخاب شدند. داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی مورد بررسی قرار گرفتند. روایی یافته های پژوهش با استفاده از روش های بررسی توسط اعضاء و چند سویه نگری منابع داده ها تضمین گردید.
یافته ها
عوامل موثر بر شکل گیری یادگیری زائد در سه طبقه، عوامل فردی (شامل ابعاد نگرش، آمادگی یادگیرنده، اخلاق حرفه ای و انگیزه)، عوامل سازمانی (شامل ابعاد حمایت سازمانی، شرایط محیط کار) و عوامل آموزشی (نیازسنجی و ارزشیابی، استراتژی های آموزشی و محتوای دوره) قرار گرفتند.
نتیجه گیری
در نظر نگرفتن نگرش، انگیزه و اخلاق حرفه ای شرکت کنندگان، عدم توجه به میزان آمادگی آنان برای یادگیری، عدم ارائه حمایت های لازم، نبود امکانات و تجهیزات، عدم توجه به نیاز کارکنان و نتایج ارزشیابی ها از مهم ترین عواملی هستند که زمینه عدم کاربرد آموخته ها را در محیط کار به وجود می آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
418 تا 427
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!