یک مطالعه اپیدمیولوژیک بر روی مراجعه کنندگان مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی به بخش اورژانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه مطالعات اپیدمیولوژیک اهمیت زیادی برای سازماندهی بیماری در سطح جامعه، ارزیابی ریسک فاکتورهای اصلی بیماری و همچنین تاثیر بیماری بر فرد و جامعه دارد. این مطالعه نیز با هدف بررسی اپیدمیولوژیک مراجعه کنندگان مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی به بخش اورژانس یکی از مراکز دانشگاهی انجام گرفته است.
روش کار
این مطالعه مقطعی در 6 ماه اول سال 1396 در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین شهر تهران انجام گرفت. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و تمامی بیمارانی که تشخیص بیماری مزمن انسدادی ریه برایشان مطرح بود، قابلیت ورود به مطالعه را داشتند. برای جمع آوری اطلاعات از چک لیستی استفاده شد که حاوی سوالاتی پیرامون اطلاعات پایه بیماران و اقدامات درمانی ارایه شده به ایشان در بخش اورژانس بود. در نهایت طول مدت بستری بیماران مورد مطالعه در بیمارستان نیز ثبت شد.
یافته ها
از بین 79345 نفر از کل مراجعین بخش اورژانس بیمارستان مورد مطالعه در بازه زمانی مورد نظر، 87 نفر (01/0 درصد) با ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه تشخیص داده شدند که از این بین 62 نفر (3/71 درصد) مرد بودند و 47 نفر (0/54 درصد) در گروه سنی 80-60 سال بودند. شایعترین شکایت اولیه در 48 بیمار (2/55 درصد) تنگی نفس بود. سابقه ابتلا به بیماری در 59 نفر (8/67 درصد) از بیماران کمتر از 5 سال بود. همچنین 79 نفر (8/90 درصد) از بیماران تحت درمان بودند همچنین 35 نفر (2/40 درصد) بیش از 40 pack year سیگار مصرف می کردند. رایج ترین داروی بکار گرفته شده در بخش اورژانس آنتی کولینرژیک استنشاقی بود که در ٪100 بیماران تجویز شده بود.
نتیجه گیری
در جامعه آماری مورد مطالعه، شیوع بیماری مزمن انسدادی ریوی در بین مردان نسبت به زنان بیشتر بود. همانند سایر بیماری های مزمن، شیوع بیماری با افزایش سن در هر دو جنس افزایش نشان داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!