تحلیل شبکه قیمت سهام (مطالعه موردی: شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس و فرابورس ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بررسی و تحلیل بازار سهام عاملی تاثیرگذار در پیش بینی رویدادهای آتی است. تحلیل شبکه، یکی از جدیدترین روش ها جهت تحلیل بازار سهام و در ادبیات علوم کمی مفهومی جدید برای نگاه کلان به کل بازار است. کمی ساختن ارتباط میان سهام مختلف موضوع مورد علاقه مطالعات علمی به لحاظ درک سیستم های پیچیده است. این قبیل کمی سازی بر مبنای مدل سازی نوسانات قیمتی سهام و اثرگذاری آن ها بر یکدیگر انجام می شود. از این رو این پژوهش به بررسی و تحلیل شبکه همبستگی قیمت سهام شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس و فرابورس ایران در بازه زمانی 1394-1390 می پردازد و بر اساس نوع داده های جمع آوری و تحلیل شده، پژوهشی کمی از نوع تحلیل شبکه است. یافته های پژوهش نشان می دهد در سطوح همبستگی 75% و 80% به ترتیب شرکت های ایران دارو و داروسازی تولید دارو با داشتن بالاترین درجه به نوعی نقش مرکز شبکه همبستگی قیمت سهام را ایفا می کنند و در سطح 95% تنها شرکت های ایران دارو با داروسازی تولید دارو و دارو رازک با سرمایه گذاری دارویی تامین ارتباط دارند و بقیه شرکت ها در این سطح ایزوله هستند. در واقع، نتایج بررسی شبکه قیمت سهام در سطوح همبستگی درنظر گرفته شده (از 75% تا 95%) نشان می دهد شبکه موردنظر از چگالی و تمرکز بالایی برخوردار نیست و با افزایش مبنای همبستگی بی نظمی شبکه افزایش می یابد، افزایش بی نظمی ها نگرانی ها را بیشتر می کند. برای سرمایه گذارانی که به دنبال کاهش ریسک پرتفوی خود هستند رشد بی نظمی باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری آن ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!